Ekologia


A to robiliśmy wcześniej .....

EKOZESPOŁY W NASZEJ SZKOLE!!!

Koordynator ogólnopolski: Fundacja GAP Polska;
Koordynator regionalny: Bogusława Zachoszcz MSCDN Siedlce;
Koordynator szkolny: Joanna Hawryluk;
Nauczyciele instruktorzy: Zofia Steć, Marzena Flazińska, Sławomir Wróblewski.

Program ekozespołów ... czyli szkolna kampania ekologicznego stylu życia
"Razem chronimy Ziemię”

Udział w programie umożliwia korzystanie z większą troską z bezcennych i ograniczonych zasobów naszej Ziemi. Jest to interesujące, pełne wyzwań i wartościowe doświadczenie. Z pomocą i wsparciem koleżanek i kolegów oraz nauczycieli uczniowie przez kolejne miesiące poznają jak prowadzić ekologicznie zrównoważony styl życia. Zrównoważony, znaczy korzystający z zasobów Ziemi (wody, energii, pożywienia, drzew, minerałów itp.) w sposób, który sprawia, że wystarczy ich także dla innych - dziś i w przyszłości.

W roku szkolnym 2007/2008 nauczyciele przyrody wraz z uczniami naszej szkoły wyrazili chęć przystąpienia do programu EKOZESPOŁÓW, którego głównym celem i złożeniem jest podjęcie działań na rzecz ochrony środowiska. Program EKOZESPOŁÓW ma przybliżyć uczniom potrzebę oszczędnego korzystania z zasobów energii oraz zmniejszenia emisji CO2, poszanowania zasobów wody pitnej, zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów, kształtowania właściwych postaw świadomego konsumenta, a także wzmocnić współpracę ucznia z nauczycielem w podejmowanych działaniach na rzecz lokalnego środowiska.

Działania wchodzą w skład obszarów zadaniowych takich jak:

  • Energia;
  • Woda;
  • Odpady;
  • Zakupy/Zdrowe żywienie;
  • Podróżowanie;
  • Wspieranie innych w działaniach na rzecz Ziemi

Do udziału w programie zgłosiło się wielu uczniów z klas IV-VI. W sumie utworzono 6 Ekozespołów, składających się z 6-10 osobowych grup uczniów.

SPOTKANIE

Dnia 31 stycznia 2008 r. odbyło się pierwsze spotkanie członków Ekozespołów pod hasłem „Ekologiczny Tłusty Czwartek”.

W trakcie spotkania nauczyciele instruktorzy poinformowali uczestników programu o jego celach, założeniach i obszarach działań. Po wyjaśnieniu w jakim celu tworzymy Ekozespoły, uczniowie wypełnili pisemne zobowiązania przystąpienia do działań w postaci arkuszy „Przyłączam się”, a także otrzymali arkusze do wspólnego wypełnienia z rodzicami w domu „Moje gospodarstwo domowe”. Następnie odbyły się spotkania z opiekunami poszczególnych Ekozespołów i przydzielenie pierwszych zadań do wykonania min: pomiarów zużycia energii w gospodarstwach domowych oraz w szkole– uczniowie klas VI; pomiarów zużycia wody i gazu– uczniowie klas IV; pomiarów produkcji odpadów– uczniowie klas V.

Działania:

Dnia 14 marca 2008 r. uczniowie klas IV wraz z paniami: Anettą Karpińską i Renatą Misiak oraz panem Sławomirem Wróblewskim wzięli udział w porządkowaniu lasu w okolicy Ząbkowa. Pracami nadzorował pan leśniczy Waldemar Szmurło z Nadleśnictwa Sokołów, a nasi dzielni podopieczni zebrali pełną przyczepę rozmaitych odpadów.

Podczas porządkowania uczniowie zapoznali się ze strukturą lasów, mieszkańcami poszczególnych warstw oraz składem gatunkowym.

Na zakończenie odbyło się ognisko, będące zarazem nagrodą za ciężką, ale jakże pożyteczną pracę.

CIEKAWOSTKI Z KORYTARZY SZKOLNYCH

W kwietniu na korytarzach naszej szkoły pojawiły się pojemniki do segregowania odpadów, które spotkały się z olbrzymim zainteresowaniem wśród społeczności szkolnej. Członkowie Ekozespołów klas V, umieścili nad każdym informacje o tym co należy wrzucać do poszczególnych pojemników, a także zabawny wierszyk uświadamiający innych o konieczności podejmowania tego typu działań.

W naszych szkolnych łazienkach Ekozespół utworzony przez uczniów klasy IVa porozwieszał naklejki zachęcające do oszczędzania wody pitnej.

Zapraszamy wszystkich do włączenia się do naszych działań, ponieważ od dawna zasypują nas tony śmieci- a przecież można temu zapobiec segregując i odzyskując; bardzo szybko zmniejszają się zasoby wody pitnej i źródła energii nieodnawialne.

OPIEKA NAD „SZKOLNYM ZAGAJNIKIEM”

15 kwietnia 2008 r. na boisku zatroszczyliśmy się o nasze drzewka, z których od kilku lat tworzymy zagajnik, tuż za boiskiem szkolnym.

Dzięki uprzejmości rodziców naszej koleżanki, cieszące co raz bardziej swoim bujnym wzrostem oko- sadzonki otrzymały nowe podpory, które pozwolą im przetrwać nawet najbardziej wietrzne czasy.

W ruch poszły młotki i nasza sprytny Ekozespół szybko uporał się z kolejnym wyzwaniem!!!

WYCIECZKA DO LASU

Dnia 3 kwietnia 2008 r. klasa V d z paniami: Joanną Hawryluk oraz Anną Korczakowską, wzięła udział w wycieczce do lasu.

Pierwszym etapem naszej wycieczki było sprzątanie lasu w okolicy Ząbkowa. W lesie zebraliśmy bardzo dużo śmieci, a wśród nich znalazły się min:. butelki, foliowe torby i worki, dziecięce pampersy, słoiki, puszki i wiele innych. Chłopcy znaleźli także telewizor, umywalki i kilka opon samochodowych.

Następnie udaliśmy się do innej części Lasu Przeździeckiego, gdzie powtórzyliśmy wiadomości o budowie lasu i jego mieszkańcach. Pan leśniczy natomiast pokazał nam jak sadzić drzewa i dzięki jego fachowych wskazówkach, udało nam się posadzić kilkaset sadzonek sosny.

Na zakończenie naszej bardzo pracowitej i pouczającej wyprawy, odbyło się tradycyjnie pieczenie kiełbasek w leśniczówce.

"KIOTO W DOMU"

W dniu 14 listopada 2009 r. nauczyciele przyrody z naszej szkoły uczestniczyli w bardzo interesujących warsztatach „Kioto w domu”, prowadzonych przez panią Bogusławę Zachoszcz z MSCDN w Siedlcach.

Udział nauczycieli w warsztatach zaowocował przeprowadzeniem cyklu zajęć edukacyjnych w klasach IV-VI oraz wśród uczniów należących do kół przyrodniczych, działających w PSP nr 1, w oparciu o program „Kioto w domu”.

Podczas zajęć młodzież dowiedziała się bardzo wielu informacji o opakowaniach, odpadach, segregowaniu i recyklingu, a także o tym, jak zmniejszyć ilość wytwarzanych przez nas odpadów w szkole i naszych domostwach. Dzieci usłyszały dużo ciekawostek na temat naturalnych opakowań oraz sposobu w jaki sama Matka Natura radzi sobie z tym, co stworzyła, a także do czego człowiek może wykorzystać jej dary.

Uczniowie ze szczególnym zainteresowaniem wzięli udział w zajęciach na temat efektu cieplarnianego i jego skutkach oraz energii pt. „Energia zamknięta w przedmiotach”. W trakcie zajęć dzieci miały okazję obejrzeć filmy edukacyjne „Klimat - katastrofa” oraz „Twórzmy klimat”. Bardzo chętnie bawiły się Symulatorem Zmian Klimatu oraz kalkulatorem CO2, który przybliżył im wpływ codziennych czynności człowieka na problem zmian klimatycznych.

Uczniowie z zaciekawieniem przysłuchiwali się informacjom o tym, ile na co dzień zużywamy energii oraz jak nasze pozornie niegroźne działania wpływają na zmiany klimatyczne. Zastanawialiśmy się także nad tym, jak my sami możemy zmniejszyć skutki nadmiernej emisji gazów cieplarnianych, a zatem ograniczyć efekt cieplarniany i jednocześnie zaoszczędzić pieniądze.

ZOSTAŃ PRZYJACIELEM PTAKÓW!

W ostatnim tygodniu listopada 2009 roku rozpoczęliśmy przygotowania do projektu ekologicznego „Zostań Przyjacielem Ptaków”. Uczniowie koła przyrodniczego samodzielnie wykonali karmę dla sikor oraz innych chętnych do korzystania z jadłodajni ptaków. Do produkcji karmy dla ptaków wykorzystaliśmy plastikowe kubeczki oraz zebrane wcześniej ziarna zbóż, nasiona słonecznika, dyni, maku, sezamu i siemienia lnianego, owoce jarzębu oraz tłuszcz zwierzęcy. Po wykonaniu smakołyków wywiesiliśmy je wraz z karmnikami w najbliższym otoczeniu szkoły. Zajęcia, w trakcie których możemy pomóc słabszym istotom, jak zwykle przyniosły nam wiele radości i satysfakcji, tym bardziej, że już od pierwszego momentu istnienia naszej ptasiej stołówki jest ona oblegana przez tłumy gości: mazurki, wróble i sikory - bogatkę oraz ubogą.

KONTYNUACJA PROJEKTU „ZOSTAŃ PRZYJACIELEM PTAKÓW”

Tegoroczna zima nie jest łaskawa dla naszych skrzydlatych przyjaciół.
Wychodząc naprzeciw słabszym istotom nasi uczniowie bardzo chętnie podsypują swoim ptasim przyjaciołom ziarenka zbóż, okruszki chleba, a także wywieszają skórki dla sikorek. Karmę w karmnikach staramy się uzupełniać dwa razy dziennie- rano i w godzinach popołudniowych, tuż po lekcjach. Pomimo częstego odwiedzania ptasiej jadłodajni dzieci często stwierdzały, że są one prawie cały czas puste, gdyż przygotowywane przez nas jedzenie dla ptaków znikało błyskawicznie.

W trakcie zajęć i po lekcjach wielokrotnie obserwowaliśmy naszych podopiecznych - chociaż musimy stwierdzić, że nie było to łatwe zadanie!

Obserwacje ze szkolnej jadłodajni wielu z nas przeniosło także na swoje podwórka, gdzie dzieci kontynuowały akcję. Wielu z naszych uczniów swoje zainteresowanie środowiskiem przyrodniczym, z ptasiej jadłodajni skierowało grupę drzew iglastych rosnących na podwórku państwa Raźniaków. Tam od wielu lat mieszkają przedstawiciele nocnych ptasich drapieżników- sowy uszate.

Pamiętajmy, iż są to ptaki występujące u nas bardzo rzadko i objęte ochroną gatunkową. Więc my także podczas obserwacji nie zakłócajmy spokoju tym pięknym i dostojnym oraz bardzo pożytecznym zwierzętom!!!

EKOLOGIA W NASZEJ SZKOLE

 

Natura jest największą fabryką na Ziemi, wytwarzającą różnorakie produkty, w sposób ciągły i bez zbędnych odpadów. Praktycznie wszystkie jej produkty są wykorzystywane przez organizmy żywe i pełnią pozytywne funkcje.

Człowiek, tworząc swoje produkty, wytwarza jednocześnie nikomu niepotrzebną masę opakowań, z różnych substancji. O ich różnorodności możemy się przekonać niejednokrotnie podczas wycieczki do lasu, nad rzekę czy jezioro. W tych zdawałoby się pięknych i nieskażonych terenach, zamiast wsłuchiwać się w odgłosy natury i podziwiać piękno jej dzieł, nasz wzrok najczęściej przykuwają ogromne ilości kolorowych i nikomu niepotrzebnych ozdobników „ODPADÓW - ŚMIECI”. Ten nieprzyjemny nawyk niektórych przedstawicieli naszego gatunku bardzo utrudnia życie osobom, które chcą koncentrować swoją uwagę i skupiać się raczej na tym co piękne, niż odrażające. Śmieci – odpady zamiast bowiem trafiać często do odpowiednich pojemników i przygotowanych na ich przybycie składowisk, trafiają w miejsca, gdzie nikt ich się nie spodziewa– a na pewno nie sama Matka Natura.

Postanowiliśmy zatem jej nieco ulżyć i zmniejszyć ilość wytwarzanych odpadów w naszej szkole i domostwach. Ponieważ prawie niemożliwe (w dzisiejszych czasach) jest całkowite zredukowanie wytwarzanych odpadów, te które się pojawiały odpowiednio segregowaliśmy i wrzucaliśmy do właściwych pojemników. Za cel obraliśmy sobie także udział w rozmaitych akcjach proekologicznych, w których głównym zadaniem było usunięcie zbędnych ozdobników z miejsc dla nich nieodpowiednich, a także edukowanie innych członków naszej społeczności. Aby sprostać tym celom, przeprowadziliśmy na terenie naszej placówki szereg działań, o których napiszemy poniżej.

WARSZTATY EKOLOGICZNE DLA UCZNIÓW KLAS IV-VI

Już po raz

drugi nasi uczniowie wzięli udział w bardzo interesujących i pouczających warsztatach, prowadzonych przez panie: Mirę Płocką i Helenę Romańską. W trakcie ich trwania, dzieci mogły się przekonać jak ważne jest segregowanie odpadów i recykling.

Spotkanie warsztatowe odbyło się dnia 26 lutego, a wzięli w nich udział uczniowie z klas IV a i VI a.

Podczas zajęć młodzież dowiedziała się bardzo wielu informacji o opakowaniach, odpadach, segregowaniu i recyklingu, a także o tym jak zmniejszyć ilość wytwarzanych przez nas odpadów w szkole i naszych domostwach.

Dzieci usłyszały wiele ciekawostek na temat naturalnych opakowań oraz jak Matka Natura radzi sobie z tym, co sama stworzyła oraz do czego jej dary mogą być wykorzystywane przez człowieka. Bardzo pouczające dla dorastającej młodzieży były informacje o historii opakowań tworzonych przez człowieka oraz o ilości czasu potrzebnego Matce Naturze na ich unicestwienie.

WARSZTATY EDUKACYJNE NA TERENIE ZAKŁADU UTYLIZACJI ODPADÓW W WOLI SUCHOŻEBRSKIEJ

W dniu 30 marca 2010 roku członkowie kół: przyrodniczego i ekologicznego, pod opieka pani Joanny Hawryluk, uczestniczyli w warsztatach na terenie Zakładu Utylizacji Odpadów w Woli Suchożeberskiej.

Głównym celem naszej wycieczki, było pogłębienie wiedzy na temat potrzeby segregowania odpadów oraz funkcjonowania składowiska. Na miejscu przywitała nas pani Justyna Gaładyk- specjalista ds. gospodarki odpadami. W trakcie warsztatów usłyszeliśmy wiele ciekawych informacji o historii składowiska, o odpadach tutaj trafiających i ich dalszych losach. Pani Justyna pokazała nam bardzo pouczające filmy ukazujące cały proces technologiczny związany z sortowaniem odpadów oraz potrzebą segregowania, odzyskiwania oraz recyklingu.

Jednym z elementów wycieczki był spacer dookoła sortowni oraz w pobliże składowiska i do kompostowni. Dzieci mogły same przyjrzeć się ciężkiej pracy, która jest następstwem wytwarzania olbrzymiej ilości odpadów przez mieszkańców takich miast, jak: Siedlce, Sokołów Podlaski oraz okolicznych gmin. Z dużym zainteresowaniem oglądały pracujące na terenie składowiska i kompostowni maszyny, a także efekty pracy sortowni- w postaci paczek z przesegregowanymi i sprasowanymi odpadami.

Usłyszeliśmy także informacje dotyczące przyszłości składowiska, planowanych inwestycji i rekultywacji tego terenu.

Wspólnie z panią Justyną odpowiedzieliśmy na wiele trudnych pytań, min:

  1. Co to jest makulatura?
  2. Dlaczego warto segregować makulaturę i jakie są podstawowe zasady jego segregacji?
  3. Do czego wykorzystywany jest wysegregowany papier?
  4. Co to jest szkło i dlaczego warto je segregować?
  5. Jakie są podstawowe zasady segregacji szkła?
  6. Co się dzieje z posegregowanym szkłem?
  7. Do czego wykorzystywana jest wysegregowana stłuczka szklana?
  8. Co to są tworzywa sztuczne?
  9. Dlaczego warto segregować tworzywa sztuczne?
  10. Co się dzieje z posegregowanymi tworzywami sztucznymi?
  11. Do czego wykorzystywane są wysegregowane tworzywa sztuczne?
  12. Co to są odpady niebezpieczne i co się z nimi dzieje gdy dotrą do sortowni?
  13. Co to są odpady wielkogabarytowe?
  14. Co to są odpady biodegradowalne i jak mogą być wykorzystywane?
  15. Dlaczego idąc na zakupy powinniśmy zwracać uwagę na informacje na etykietach oraz co możemy z nich odczytać?
  16. Jak sami możemy zmniejszyć ilość wytwarzanych odpadów i przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska?
  17. Jak oszczędzać ciągle zmniejszające się źródła energii nieodnawialnej i zasoby surowców naturalnych naszej planety?


Zajęcia wniosły do naszej wiedzy wiele nowych i przydatnych informacji, które pomogą nam w przyszłości zmienić nasze nawyki i przyzwyczajenia oraz zmniejszyć nasze negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Dzięki tym warsztatom dostrzegliśmy, jak ogromny wpływ na przyrodę ma człowiek i jego działania oraz jak niewiele czasami trzeba, aby ulżyć „Matce Naturze” i jednocześnie zaoszczędzić własne pieniądze. Wystarczą przemyślane zakupy i segregowanie odpadów, które mogą być wykorzystane wielokrotnie do produkcji nowych opakowań i nowych przedmiotów użytku codziennego.

Miłym akcentem dla dzieci były drobne upominki, które uczniowie otrzymali na zakończenia warsztatów.

Warsztaty dla dzieci, są bardzo dobrym sposobem pogłębienia ich wiedzy oraz świadomości o wpływie człowieka na zmiany w środowisku przyrodniczym oraz na zmiany klimatu.


Dziękujemy Stowarzyszeniu Gmin, Powiatów i Regionów Nadbużańskich, a szczególnie panu Maciejowi Omelaniukowi, za umożliwienie naszym uczniom uczestniczenia w tej bardzo interesującej i pobudzającej wyobraźnię dziecka formie nauki.

 


Sowi las- zajęcia dla klas 0, I i II przygotowane przez członków koła przyrodniczego

"Noc. Księżyc blado prześwituje przez korony drzew. Z lasu czuć tchnienie budzącej się z zimowego letargu ziemi, ale powietrze jeszcze chłodne. Pod butami trzeszczą liczne pokryte lodem kałuże. Przystajemy. Z daleka, z przeciwległego stoku doliny, odezwał się puszczyk. Głos raz cichszy, raz głośniejszy. Odpowiada mu samica. Zapewne głodna wyleciała z dziupli, gdzie ogrzewa świeżo złożone jaja. Nagle nad naszymi głowami przemyka duży cień. Bezszelestnie przecina leśny dukt i siada na jodle. Rozlega się głuche pohukiwanie puszczyka uralskiego ....
Sowy, dla jednych ptaki przeklęte, złowieszcze, straszne. Od pradawnych czasów łączone z magią, demonami i siłami zła. Ich skryty tryb życia, odmienny od innych ptaków wygląd, wydawane nocą głosy, budziły lęk. Jednak dla coraz większej liczby osób to przykład niezwykłego piękna natury, obiekt fascynacji, badań i troski."

Fragment zaczerpnięty ze strony:
www.sowy.eco.pl

Dnia 23 czewca uczennice nalężące do Koła Przyrodniczego:
Kasia Wasilczuk, Diana Truszkowska, Iza Trusiak, Natalka Stelęgowska, Iza Adynowska i Zosia Marciniak poprowadziły zajęcia dla uczniów z klas "0", I i II, których przewodnim tematem były "Sowy Polski". Do tego spotkania przygotowywaliśmy się od wielu tygodni, zgłębiając wiedzę o tych bardzo interesujących gatunkach ptaków.

W trakcie zajęć dziewczęta pokazały dzieciom przygotowaną samodzielnie prezentację multimedialną o sowach, ich budowie, przystosowaniach do polowania w różnych porach dnia, a także samych gatunkach sów występujących w naszym kraju i sposobach ich ochrony.

Podczas godzinnego spotkania był czas na zagadki, rebusy i konkursy, przygotowane dla maluchów. Najbardziej aktywni słuchcze, którzy wykazali się wiedzą o tych pięknych i nieznananych, a zarazem bardzo pożytecznych ptakach, otrzymali drobny upominek.

Na zakończenie dzieci obejrzały film o sowach i wsłuchiwały się w ich odgłosy.

 

W dniu 14 maja uczniowie klas IV wraz z opiekunami, udali się do Nadleśnictwa Sokołów, gdzie pod okiem leśników panów: Jerzego Tomczuka oraz Pawła Tomasiaka, uczestniczyli w zajęciach o lesie, jego funkcji w środowisku, znaczeniu dla człowieka, o gospodarce leśnej. Panowie leśnicy opowiedzieli dzieciom, także o ciężkiej pracy leśnika- na czym polega i dlaczego jest tak ważna.

Podczas spotkania usłyszeliśmy odpowiedzi na liczne pytania naszych uczniów oraz wiele ciekawych historyjek związanych z mieszkańcami lasu. Wysłuchaliśmy mnóstwa informacji o warstwach lasu i ich mieszkańcach, o gatunkach rzadkich i objętych ochroną prawną, a także o szkodnikach lasów i chorobach nękających drzewa oraz sposobach ich zwalczania. Dzieci chętnie oglądały eksponaty przygotowane przez naszych gospodarzy- poroże łosia, jelenia, daniela i kozła sarny, gniazdo remiza oraz pułapki na szkodniki drzew.

Na podsumowanie zajęć czwartoklasiści obejrzeli piękny film o tajemniczych i niedostępnych terenach Polski oraz ich mieszkańcach "Moczary i uroczyska".

Była to bardzo ciekawa wycieczka, a zarazem lekcja przyrody.

Warsztaty ekologiczne dla uczniów

Już po raz kolejny nasi uczniowie wzięli udział w bardzo interesujących i pouczających warsztatach, prowadzonych przez panie: Mirę Płocką i Helenę Romańską. W trakcie ich trwania, dzieci mogły się przekonać jak ważne jest segregowanie odpadów i recykling. Spotkanie warsztatowe odbyło się dnia 6 maja, a wzięli w nich udział uczniowie klasy IIIb, wraz z wychowawczynią, panią Aldona Sobieską.

Podczas zajęć młodzież dowiedziała się bardzo wielu informacji o opakowaniach, odpadach, segregowaniu i recyklingu, a także o tym jak zmniejszyć ilość wytwarzanych przez nas odpadów w szkole i naszych domostwach. Dzieci usłyszały wiele ciekawostek na temat naturalnych opakowań oraz jak Matka Natura radzi sobie z tym, co sama stworzyła oraz do czego jej dary mogą być wykorzystywane przez człowieka. Bardzo pouczające dla dorastającej młodzieży były informacje o historii opakowań tworzonych przez człowieka oraz o ilości czasu potrzebnego Matce Naturze na ich unicestwienie. Z zainteresowaniem słuchali informacji o kompoście, po co się go produkuje i do czego jest wykorzystywany oraz samodzielnie stworzyli tzw. kolumnę kompostową. Na zakończenie warsztatów panie przekazały nam wiele upominków, które pomogą przełożyć naszą wiedzę o odpadach na praktyczne działania. Wśród nich znalazły sie min: pojemniki do segregowania odpadów, zgniatarka do butelek oraz gadżety, które sprawiły wiele radości naszym uczniom. Jak zawsze warsztaty były okazją do nauki, poprzez wspaniałą zabawę, obserwację i eksperyment.

W kwietniu również uczniowie klas IV-VI uczestniczyli w warsztatach odpadowych w naszej szkole oraz terenowych Zakładzie Utylizacji i Segregowania Odpadów w Woli Suchożebrskiej.

Sprzątanie Świata 2010

Dnia 17 września 2010 roku, już po raz XVII wzięliśmy udział w akcji „Sprzątanie świata - Polska 2010".

„Hasło tegorocznej akcji „Sprzątanie Świata - Polska" brzmi: „Chrońmy bioróżnorodność - segregujmy odpady". W jaki sposób fakt selekcjonowania śmieci może mieć wpływ na zachowanie różnorodności biologicznej? Odpowiedź na to pytanie nie jest trudna! Segregacja odpadów, a zaraz po niej ich recykling doprowadza do zachowania nieodnawialnych zasobów Ziemi, a od ich obecności z kolei zależy przetrwanie gatunków. Dzięki sortowaniu śmieci oszczędzamy drzewa i lasy poprzez powtórne wykorzystanie makulatury albo doprowadzamy do mniejszego zużycia ropy naftowej, poddając recyklingowi zebrany plastik. Chroniąc przed wycinką lasy ratujemy nie tylko same drzewa lecz cały ekosystem od nich zależny - miliony gatunków leśnych połączonych ze sobą nierozerwalnie poprzez łańcuchy pokarmowe i inne sieci zależności. Z kolei poprzez zmniejszenie zużycia ropy naftowej będziemy emitować mniej dwutlenku węgla oraz zanieczyszczeń takich jak tlenki azotu. Dzięki temu będziemy pozytywnie wpływać na klimat, nie narażając innych gatunków na negatywne konsekwencje globalnego ocieplenia. Ponadto ochronimy przyrodę przed szkodliwym oddziaływaniem zanieczyszczeń. Zyskają na tym przede wszystkim gatunki wyjątkowo wrażliwe takie jak rzadkie, zagrożone wyginięciem rośliny, porosty, czy owady. Rok 2010 został ogłoszony przez ONZ Międzynarodowym Rokiem Różnorodności Biologicznej.

źródło http://www.naszaziemia.pl/v3/wrzutki/informator2010.pdf

 

Do uprzątnięcia mieliśmy dość rozległy teren od ulicy Polnej i Polowej, po Siedlecką i Św. Huberta. Niestety jak zawsze zebraliśmy i przesegregowaliśmy ogromne ilości odpadów. Ponadto nauczyciele przeprowadzili szereg pogadanek i lekcji poświęconych segregowaniu odpadów , recyklingowi oraz sposobom oszczędzania energii i wody. Podobnie jak w poprzednich latach zbierane śmieci były przez nas segregowane do worków o odpowiednich kolorach.

W akcji udział wzięli uczniowie 21 klas pod opieką nauczycieli i praktykantów: klasy VI a i VI e z panią Dyrektor- Z. Steć; klasy IV b z panią K. Zalewską; klasy IV a i V a z panią J. Hawryluk; klasa II c z panią I. Dębską ; klasy II d i V b z panią K. Pietrzak; klasa I c z panią A. Jabłońską; klasa II b z panią J. Lisiecką; klasa IV e z panią I. Romanowską; klasa III a z panią A. Marchel; klasa III b z panią B. Paplińską; klasa I b z panią M. Malinowską; klasa III c z panią T. Kucińską; klasa VI d z panią J. Uścińską; klasy VI b i IV c z panem S. Wróblewskim, klasa VI c z panią M. Flazińską; klasa V e z panią A. Karpińską; klasa I d z panią A. Sobieską; klasa III b z panią B. Mlonek oraz klasa II a z panią K. Ksionek. Wszystkim serdecznie dziękujemy za trud, chęci i zaangażowanie w działania.

 

Podsumowanie konkursu "Porządkujemy i odnawiamy las"

Dnia 28 września 2010 roku odbyło się podsumowanie kolejnej edycji programu edukacji ekologicznej "Porządkujemy i odnawiamy las". Naszą szkołę reprezentowały uczennice klasy V c: Iza Adynowska i Zosia Marciniak wraz z opiekunem jednego z kół przyrodniczych, panią Joanną Hawryluk.

JAK CO ROKU GŁÓWNYM ORGANIZATOREM KONKURSU BYŁA:Redakcja „Tygodnika Siedleckiego" przy współpracy z Nadleśnictwami: Sarnaki; Siedlce; Łochów; Mińsk Mazowiecki; Łuków; Garwolin; Sokołów Podlaski, Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Warszawie, Kuratorium Oświaty w Warszawie - Delegatura w Siedlcach, Zarządem Okręgowym Ligi Ochrony Przyrody w Siedlcach.

    GŁÓWNE CELE TEGOROCZNEJ EDYCJI KONKURSU TO:
  • -zainteresowanie młodzieży szkolnej problematyką ochrony środowiska,ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby ochrony lasów,
  • -kształtowanie aktywnych postaw ochroniarskich uczniów,
  • -emocjonalne powiązanie uczniów z ich lokalnym środowiskiem przyrodniczym,
  • -pobudzenie uczucia szacunku i umiłowania przyrody ojczystej oraz wrażliwości na wszelkie zło wyrządzane przyrodzie,
  • -aktywne zdobywanie wiedzy poprzez podjęcie konkretnych działań na rzecz ochrony ekosystemów leśnych,
  • -edukacja społeczności szkolnej.

Uroczyste podsumowanie i wręczenie nagród odbyło się w Auli Instytutu Biologii Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Praca i zaangażowanie naszych uczniów w prace prowadzone na terenie Leśnictwa Przeździatka, zostały dostrzeżone i docenione przez jury konkursu.

W tegorocznej edycji zajęliśmy I miejsce w kategorii sadzenie i asystowanie przy sadzeniu lasu oraz otrzymaliśmy nagrodę pieniężną w wysokości 800 zł (na zakup pomocy dydaktycznych do pracowni przyrodniczej).

DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM NASZYM UCZNIOM CHĘTNIE WŁĄCZAJĄCYM SIĘ W TEGO TYPU DZIAŁANIA!!!
Ten sukces jest wynikiem naszej wspólnej pracy i Waszego zaangażowania w akcje proekologiczne!!!

Wyprawa do lasu

Dnia 2 października 2010 roku członkowie Kół Ekologicznych pod opieką pań: Marzeny Flazińskiej i Joanny Hawryluk, uczestniczyli w zajęciach terenowych w Lesie Przeździeckim. Przewodnikiem po przepięknie ubarwionym jesienią lesie, był dla nas leśniczy, pan Waldemar Szmurło. Zabierając nas do najciekawszych i najpiękniejszych zakątków malowniczego skrawka naszego regionu, opowiedział nam wiele ciekawostek o żyjących tutaj zwierzętach i ich kryjówkach, przysmakach. Usłyszeliśmy także wiele informacji o drzewach , a wśród nich o tych najokazalszych i najstarszych pomnikach przyrody: modrzewiach i "Siwym Dębie", zwanym także Dębem Powstańców. Odwiedziliśmy i obejrzeliśmy również miejsce zagospodarowane przez tajemniczych mieszkańców lasu- bobry.

Niewątpliwą atrakcją naszej wyprawy była możliwość posadzenia kilkudziesięciu drzew- pozostawienia śladu naszej działalności. Pan leśniczy przygotował dla nas sadzonki sosny, które dosadzaliśmy na jednej z leśnych upraw.

Podczas zajęć uczyliśmy się rozpoznawania gatunków drzew i krzewów, szukaliśmy i oznaczaliśmy przedstawicieli świata roślin, zwierząt i grzybów występujących w różnych warstwach lasu, a także mierzyliśmy rozpiętość korony drzewa. Korzystaliśmy przy tym z zabranych przewodników, atlasów i książek oraz sprzętu: lup, pojemników do chwytania i oglądania bezkręgowców, lornetki, taśmy mierniczej itp.

A do naszych uszu docierała najpiękniejsza muzyka- odgłosy lasu i leśnego ptactwa, w tym klangor szykujących się do odlotu żurawi, krążących tuż nad naszymi głowami.

Na zakończenie piekliśmy kiełbaski i uczyliśmy się grać na rogu myśliwskim, naśladując witającego nas w tradycyjny sposób myśliwych, pana leśniczego. Był to dla nas mile spędzony czas, w przepięknej jesiennej scenerii, w jeden z ostatnich słonecznych i ciepłych dni tego roku.

Święto Drzewo 2010

Uczniowie naszej szkoły po raz kolejny wzięli udział w obchodach „Święta Drzewa", które odbyły się dnia 12 października 2010 r. W obchodach uczestniczyli uczniowie klas II b -z panią Joanną Lisiecką i II c- z panią Iwoną Dębską.

Tematyka sadzenia i pielęgnowania drzew nie jest nam obca. Od kilku lat dosadzając sadzonki młodych drzewek staramy się, aby otoczenie naszej szkoły było przyjazne środowisku i „zielone". W tym celu współpracujemy z lokalnymi instytucjami tj. Nadleśnictwo Sokołów.

Pomagamy leśnikom w porządkowaniu i pielęgnowaniu połaci Lasu Przeździeckiego, dzięki czemu otrzymaliśmy od Nadleśnictwa piękne sadzonki świerków i buków, w liczbie 25 sztuk. Dzięki uprzejmości panów konserwatorów nasi mali uczniowie sadzili drzewka do wcześniej przygotowanych dołków.

Pan leśniczy Waldemar Szmurło nadzorował przebieg obchodów „Święta Drzewa", udzielając drugoklasistom wielu cennych wskazówek dotyczących sposobu sadzenia drzew, głębokości dołków, a także samej pielęgnacji. Jak zawsze udział w akcji przyniósł naszym uczniom wiele radości, zadowolenia i satysfakcji, tym bardziej, że jeszcze przez kilka lat będą mogli obserwować efekty swojej pracy.

Więcej Światła...

Więcej światła! Różnorodność w przyrodzie. Ziołowa apteka. Nauka moją pasją! To tylko wybrane tematy przewodnie tegorocznego - XII Festiwalu Nauki i Sztuki w Siedlcach.

Dnia 23 paździenika 2010 roku uczniowie klas II c, III b, IV d i VI c oraz członkowie Koła Ekologicznego pod opieką pań: Joanny Hawryluk, Wiesławy Kwiek, Iwony Dębskiej oraz Bożeny Paplińskiej, spędzili sobotnie przedpołudnie poznając tajemnice "świetlnych spektakli przyrody".

Uczniowie z zachwytem obejrzeli wystawę interaktywną, którą tworzyły pokazy, ćwiczenia, zabawy ze światłem, kolorem, obrazem z takich dziedzin nauki, jak min: fizyka, technika, chemia, biologia i sztuka. Wystawa została przygotowana przez nauczycieli i uczniów z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz członków kół naukowych i ich opiekunów z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach oraz Uniwersytetu Warszawskiego.

Tego dnia świat nauki stał się dla wielu z nas bardzo bliskim, a trudne treści (przynajmniej niektóre!!!) przedstawione w ciekawych doświadczeniach i eksperymentach, nieco bardziej zrozumiałymi i możliwymi do zapamiętania oraz samodzielnego powtórzenia w domu. Podczas wystawy mogliśmy obejrzeć: przedstawicieli świata zwierząt oraz zajrzeć do wnętrza ich organizmów (dzięki nowoczesnemu sprzętowi); poznać teorię i doświadczenie dzięki, któremu Albert Einstein otrzymał Nagrodę Nobla, a także spotkać jego sobowtóra; posłuchać o ekranach RGB i zasadzie ich działania; "zobaczyć to, co niewidoczne", a także stworzyć tęczę; mieszać kolory i rozdzielać barwy; poznać substancje chemiczne świecące pod wpływem promieni UV oraz te, o podobnych właściwościach występujące np: w roślinach- dębie, jesionie; poznać tajemnicę wielu związków chemicznych; obejrzeć zabezpieczenia dokumentów i banknotów; nauczyć się, jak wykorzystać odpady i tworzyć z nich np: kalejdoskop ( świetlny recykling!!!); bawić się złudzeniami optycznymi itd.

Następnym punktem naszej wycieczki był spacer po Siedlcach. Tę część przygotowała dla nas pani Wiesława Kwiek, która przybliżyła nam najciekawsze momenty z historii tego pięknego miasta. Pokazała nam także Siedlce dawniej i dziś. Dzięki specjalnie na tę okazję wyszukanym fotografiom, mogliśmy cofnąć się o kilkadziesiąt lat i zobaczyć Siedlce widziane oczami naszych poprzedników.

W wędrówce po Siedlcach towarzyszyły nam: piękna sceneria "polskiej złotej jesieni", w ostatnich, ciepłych promieniach październikowego słońca oraz dźwięki poloneza Kleofasa Ogińskiego, dochodzące z dawnego ratusza, nazywanego przez Siedlczan "Jackiem".

Wystawa poplenerowa „Bug w oczach dzieci”

W ubiegłym roku szkolnym, w dniach 10-11 czerwca nasze uczennice: Kinga Zakrzewska i Aleksandra Osial z klasy VI b oraz Aleksandra Gawrońska i Sylwia Gołębiewska z klasy VI e, pod opieką pana Zbigniewa Filiksa, wzięły udział w plenerze fotograficznym dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów.

 

Plener odbył się w Kamieńczyku nad Bugiem. Poprowadził go Artur Tabor (1968-2010)- znany fotografik, autor wielu pięknych albumów i filmów przyrodniczych. Warsztaty były kontynuacją spotkania, które odbyło się w maju w naszej szkole i jednocześnie wspaniałą lekcją przyrody. Nasze uczennice pod okiem fachowca zobaczyły na czym polega praca fotografika przyrody, jak trudny i wymagający to zawód, a także nauczyły się wielu przydatnych umiejętności w obserwowaniu i fotografowaniu przyrody. Plener był okazją do podziawiania pięknej, malowniczej i nieco tajemniczej scenerii nadbużańskiej przyrody.

Efekty pracy naszych koleżanek i innych uczestników pleneru podziwialiśmy dnia 18 listopada 2010 roku ,w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Siedlce. Tego dnia odbyło się uroczyste podsumowanie wspaniałego projektu i otwarcie przepięknej wystawy poplenerowej- utworzonej z prac "małych profesjonalistów". Organizatorem pleneru oraz wystawy, było Stowarzyszenie Gmin, Powiatów i Regionów Nadbużańskich. Dla uczestników tego wydarzenia był to szczególny moment- pełen refleksji, zadumy i wspomnień. Wystawa ta jest bowiem bardzo szczególna. Została poświęcona pamięci naszego "mistrza" pana Artura Tabora, którego wielkim pragnieniem było zachowanie dla następnych pokoleń chociaż małej cząstki - piękna i niepowtarzalności nadbużańskiej przyrody. Innym z wielu pragnień, które w stu procentach się spełniło, było również zarażanie pasją młodego pokolenia i za ten szczególony dar jesteśmy i będziemy zawsze wdzięczni. Dzięki niemu patrzymy na świat innymi oczami, jesteśmy bardziej wrażliwi na to, co ulotne i jedyne w swoim rodzaju.

Spotkanie z panem leśniczym

Nasza szkoła uczy miłości i szacunku do przyrody uwrażliwiając na jej piękno. Od lat kontynuuje współpracę z sokołowskim Nadleśnictwem. Kiedy odwiedza nas pan leśniczy, jest to znak, że czeka nas mnóstwo ciekawych informacji o leśnych czworonogach i skrzydlatych przyjaciołach.

We wtorek 18 stycznia do naszej szkoły przybył gość - pan leśniczy Jerzy Tomczuk. W spotkaniu uczestniczyły wszystkie klasy pierwsze, kl. 0 i starsi uczniowie.

Pan leśniczy opowiedział nam o lesie, jego mieszkańcach i zwyczajach tam panujących, które człowiek powinien szanować. Podczas spotkania dzieci miały okazję poznać zwyczaje wybranych zwierząt, pogadankę uzupełniła prezentacja zdjęć. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się także, w jaki sposób pomóc zwierzętom przetrwać zimę i dlaczego niektóre zwierzęta gromadzą zapasy, a inne zapadają w sen zimowy. Dzieci z pewnością po spotkaniu będą umiały odróżnić sikorę modrą, czy grubodzioba od innych ptaków, znają też zasady prawidłowego dokarmiania ptaków. Od dzisiaj wiedzą także dlaczego ptaki uwielbiają ptasie pyzy. Spotkanie zorganizowała p. Joanna Hawryluk.

Zajęcia dla przedszkolaków „Zwierzęta polskich lasów”

Członkowie Koła Przyrodniczego: Ula Częścik, Kasia Kołos, Iza Adynowska, Zosia Marciniak, Kamila Jurczak oraz Radek Piwko, działającego w naszej szkole poprowadzili i przygotowali zajęcia dla przedszkolaków pt: „Zwierzęta polskich lasów".

Z naszymi młodszymi koleżankami i kolegami spotkaliśmy się dwukrotnie: we wtorek 30 marca odbyły się zajęcia dla naszych „zerówkowiczów", a w środę 31 marca byliśmy w odwiedzinach w Przedszkolu nr 3.
Członkowie koła, to absolwenci tegoż przedszkola, więc chętnie zaangażowali się w przygotowanie zorganizowanego przez panią Wiolettę Skorupkę spotkania z dziećmi z grup: 5 i 6-latków, szukając wierszyków i zagadek o mieszkańcach naszych polskich lasów. Razem z nami zajęcia prowadzili pluszowi przyjaciele- pacynki. Bardzo aktywni słuchacze otrzymali od nas nagrody-niespodzianki. Dzieci bardzo chętnie obejrzały przyniesione przez nas eksponaty, min: futro lisa, poroże kozła sarny czy łosia. Maluchy ku naszemu wielkiemu zaskoczeniu i radości okazały się być doskonałymi znawcami mieszkańców polskich lasów. Z wielkim zaangażowaniem brały udział w przygotowanych przez nas zajęciach, a także z zainteresowaniem i skupieniem, wsłuchiwały się w odgłosy polskiej przyrody. Myślę , że zajęcia były nie tylko ciekawą lekcją dla przedszkolaków, ale także dla członków Koła, bo „najlepiej uczymy siebie ucząc innych".


Nasze spotkanie z przedszkolakami i uczniami klasy „0" możecie obejrzeć w szkolnej galerii oraz na stronie: http://www.przedszkole3.sokp.pl/czke.html

Warsztaty z JEŻOWOZEM

31 marca odwiedzili nas edukatorzy Stowarzyszenia na Rzecz Ekorozwoju- AGRO GROUP. Poprowadzili oni zajęcia dla 4 grup uczniów z naszej szkoły: klasy I d, II c, IV b i V c. Ich przyjazd wzbudził duże zainteresowanie u naszych uczniów, ponieważ na dziedzińcu pojawił się „Jeżowóz - Ekomobil"- pojazd, który umożliwia przeniesienie zajęć edukacyjnych z murów szkoły bezpośrednio na zewnątrz, na łono natury. Wyposażony w różnorodne materiały edukacyjne, urządzenia oraz sprzęty służące do tego aby przybliżyć dzieciom oraz młodzieży piękno otaczającej przyrody wraz z zasadami jej ochrony.

W trakcie warsztatów nasi uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawostek na temat wody, jej zasobów na świecie i w Polsce oraz potrzeby i sposobów oszczędzania. uczniowie klas IV i V przebadali wodę pochodzącą z naszej rzeki- Cetyni. Sprawdzili jej ph, twardość, poziom fosforanów i azotanów. Młodsza grupa zajęła się zaś zwierzętami występującymi w naszych lasach, na łąkach i obszarach NATURA 2000. Warsztaty to bardzo ciekawa forma edukacji prowadzona różnymi metodami nauczania takimi jak: pogadanka, gry dydaktyczne, konkursy, burza mózgów czy rozwiązywania kart pracy. Najciekawszym momentem jednak okazało się być oglądanie okazów pod mikroskopem. Te wzbudzały zarówno zachwyt i przerażenie w oczach młodych znawców przyrody.

Wycieczka i warsztaty w Nadleśnictwie Sokołów

W dniu 2 czerwca uczniowie klas II b i II c wraz z paniami: Iwoną Dębską oraz Joanną Lisiecką, udali się do Nadleśnictwa Sokołów, gdzie pod okiem leśnika pana: Jerzego Tomczuka uczestniczyli w zajęciach o lesie, jego funkcji w środowisku, znaczeniu dla człowieka, o gospodarce leśnej. Pan leśniczy opowiedział dzieciom, także o ciężkiej pracy leśnika- na czym polega i dlaczego jest tak ważna.

Podczas spotkania dzieci usłyszały odpowiedzi na licznie zadawane pytania oraz wiele ciekawych historyjek związanych z mieszkańcami lasu. Wysłuchały mnóstwa informacji o warstwach lasu i ich mieszkańcach , o gatunkach rzadkich i objętych ochroną prawną, a także o szkodnikach lasów. Dzieci chętnie oglądały eksponaty przygotowane przez naszych gospodarzy- poroże łosia, jelenia, daniela i kozła sarny, gniazdo remiza oraz pułapki na szkodniki drzew.
Na podsumowanie zajęć drugoklasiści obejrzeli piękny film o tajemniczych i niedostępnych terenach Polski oraz ich mieszkańcach W podziękowaniu za bardzo mile i pożytecznie spędzony czas dzieci wręczyły panu Jerzemu słodki upominek.

Podsumowanie konkursu „W obronie życia sokołowskich lasów”

8 czerwca o godzinie 10:00 na scenie Sokołowskiego Ośrodka Kultury miało miejsce rozstrzygniecie konkursu powiatowego, który już po raz czwarty zorganizowany został przez Publiczną Szkołę Podstawową nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Sokołowie Podlaskim. Poza liczną grupą laureatów, swoją obecnością zaszczycili nas przedstawiciele Starostwa, Nadleśnictwa, Urzędu Miasta, dyrektorzy szkół i opiekunowie.

Głównym celem konkursu jest popularyzacja walorów przyrodniczych regionu, a w tym roku także ukazanie wpływu postępu cywilizacyjnego na krajobraz ziemi sokołowskiej, a zwłaszcza kształtowanie wśród młodzieży postawy aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego, w tym recyklingu. Wagę postawy proekologicznej podkreślają w swoich codziennych działaniach pracownicy oświaty, o czym świadczy ilość placówek, jaka co roku bierze udział w konkursie. W tym roku w pięciu kategoriach uczestniczyło 162 uczniów z czternastu instytucji oświatowych powiatu sokołowskiego: trzy przedszkola, osiem szkół podstawowych i trzy gimnazja. W sumie napłynęło 56 prac plastycznych, 39 prac przestrzennych, 30 opowiadań i 5 albumów fotograficznych.

Najliczniejszą grupę uczestników stanowili najmłodsi: uczniowie zerówek i klas I, II, III szkoły podstawowej Wykonali oni aż 59 prac z odpadów, przedstawiających życie w lesie na naszym terenie. Dzieci z klas IV – VI szkoły podstawowej zrobiły modele przestrzenne zwierząt, jakie zamieszkują w sokołowskich lasach. W tym celu wykorzystali różnorodne śmieci, czyli plastikowe butelki, folie, druty, papierki po cukierkach i wiele innych. Uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów tworzyli opowiadania inspirowane lasem, lecz odnoszące się do problemu nielegalnych wysypisk śmieci. Na tle ciekawej fabuły wystąpić miała rzeczywista lub fantastyczna postać, posiadająca magiczne właściwości. Gimnazjaliści wykonywali również zdjęcia przedstawiające ciekawe okazy fauny i flory oraz środowisko naturalne ulegające zmianom pod wpływem postępu cywilizacyjnego. Fotografie gromadzili w albumach i opatrywali stosownymi komentarzami. Za podjęty trud i inwencję twórczą laureaci otrzymali wartościowe nagrody, a były to: MP3, pendrive, etui na płyty, książki, zestawy artystyczne i długopisy.

Wsparcia finansowego, bez którego to przedsięwzięcie nie mogłoby się odbyć, udzielili ludzie o wielkich sercach, czyli przedstawiciele: Starostwa Sokołów, Urzędu Miasta, Nadleśnictwa Sokołów, Zarządu Banku Spółdzielczego, pani notariusz, spółka StalFa i ksiądz proboszcz Stanisław Stachal oraz prywatni darczyńcy, którzy chcieli pozostać anonimowi. Serdeczne podziękowania składamy na ręce pani dyrektor Zofii Steć i pani Zofii Błońskiej, które co roku mobilizują nas do kontynuowania cyklu oraz Iwonce Mergo - Golatowskiej za poprowadzenie uroczystości. Dziękujemy!

Zajęcia w sali edukacji w Nadleśnictwie

Czerwiec to miesiąc wycieczek i spotkań z naszymi stałymi współpracownikami- ludźmi wielkiej pasji i zamiłowania do otaczającego nas środowiska. Nasi uczniowie mogli dzięki temu chłonąć wiedzę oraz poznanawać, bliski, a jednak czasami niezanany nam fragment naszej małej ojczyzny.

Umożliwiły to min.: zajęcia terenowe w Leśnictwie Przeździatka oraz spotkanie z leśniczym Jerzym Tomczukiem w sali edukacji Nadleśnictwa Sokołów.

Jak zawsze dla naszych uczniów i ich opiekunów, tego typu zajęcia- to mile spędzone chwile, przeplatane bajkowymi obrazami Ziemi Sokołowskiej, opisywanej słowami pana Jerzego Tomczuka oraz dźwiękami rozkwitającej przyrody.
Za tę pasję i piękne opowieści, o tym tajemniczym i nadal słabo poznanym zakątku Polski oraz jego mieszkańcach serdecznie dziękujemy!