Działania i projekty proekologiczne oraz regionalne.

Rok szkolny 2012/2013

Akcja „Sprzątanie świata- Polska 2012"


Już po raz XIX wzięliśmy udział wakcji „Sprzątanie świata - Polska 2012. Hasło przewodnie tegorocznych działań brzmiało „Kocham, lubię, szanuję... nie śmiecę". Organizatorzy akcji przekazując nam materiały edukacyjne i plakaty, przypomnieli o prostych sposobach na oszczędzanie wody i energii, a także wskazali jak należy postępować z elektroodpadami.
    W roku bieżącym do akcji porządkowania naszego miasta przystąpiliśmy w piątek 14 września. Do uprzątnięcia mieliśmy dość rozległy teren od ulicy Orzeszkowej, Polnej i  Polowej, po dalekie zakątki Siedleckiej, Komandora Romanowskiego i Św. Huberta.
Uczniowie naszej szkoły dzielnie zbierali dowody bezmyślności wielu mieszkańców naszego miasta i osób przebywających tu często tylko krótką chwilę - podróżnych. W sumie zebraliśmy i przesegregowaliśmy ok. 200 worków różnego rodzaju odpadów (szkła, plastiku, metalu, papieru). Ku naszej uciesze zauważyliśmy, że była to mniejsza ilość odpadów, niż w poprzednich latach.
W akcji udział wzięło ok. 400 uczniów z 17 klas pod opieką nauczycieli i praktykantów: klasa V a z paniami Zofią Steć i Jolantą Uścińską; klasy VI d, V d i IV a z panią Joanną Hawryluk; klasa I a z panią Katarzyną Pietrzak; klasa II b z panią Ewą Wojsław; klasa I c z panią Joanną Lisiecką; klasa IV a z panią Agnieszką Rejowską; klasa II d z panią Bożeną Paplińską; klasa III b z panią Małgorzatą Malinowską; klasa V b z panem Sławomirem Wróblewskim, klasa IV c z panią Marzeną Flazińską; klasa III d z panią Aldoną Sobieską; klasa II a z panią Iwoną Domańską; klasa III a z panią Anną Deoniziak; klasa I b z panią Katarzyną Pietrzak; klasa II c z panią Barbarą Mlonek.
Ponadto w szkole odbyły się pogadanki i lekcje poświęcone segregowaniu odpadów, recyklingowi oraz sposobom oszczędzania energii i wody.
Wszystkim uczniom i nauczycielom serdecznie dziękujemy za ich zaangażowanie i poświęcony czas.  Mamy nadzieję, że hasło tegorocznej akcji będzie nam towarzyszyło w ciągu całego roku szkolnego, a nie tylko w tym jednym wybranym dniu.


Zostań inżynierem energii odnawialnej


9 października 24 uczniów klas V wzięło udział w Warsztatach Energii Odnawialnej zorganizowanych w ramach projektu Zostań Inżynierem Energii Odnawialnej przez KSM Diecezji Drohiczyńskiej. Zajęcia poprowadził pan Rafał Siwek. W trakcie warsztatów Młodzi Inżynierowie uczyli się poprzez zabawę klockami LEGO TECHNIC, budowania pojazdów napędzanych przy pomocy energii słonecznej oraz wiatraków, dla których źródłem energii jest wiatr. Uczniowie dowiedzieli się, jak człowiek może wykorzystywać i gromadzić energię Słońca, wiatru i wody oraz jaki ma to wpływ na stan naszego środowiska. Zrozumieli, iż możliwość pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych jest bezcenne nie tylko dla nas ludzi, ale ma także istotny wpływ na stan środowiska przyrodniczego.


     Było to bardzo interesujące spotkanie zakończone małą niespodzianką dla uczestników, którzy otrzymali zestawy klocków, dzięki którym mogą kontynuować zabawę i pogłębiać swoją wiedzę.  


Poznajemy ptaki drapieżne Polski…

31 października 2012 roku- Miłośnicy Przyrody z klas II- VI, pod opieką pań: Joanny Hawryluk, Aldony Sobieskiej oraz Iwony Domańskiej, wybraliśmy się do pana Piotra Nadwornego. Zaledwie kilka kilometrów za Ostrowią Mazowiecką- w Wólce Seroczyńskiej, prowadzi on hodowlę dzikich ptaków drapieżnych.
      Pierwszymi zwierzętami, które dostrzegliśmy po przekroczeniu furtki, były zdziwione naszą obecnością żbiki oraz przyjaźnie nastawiony i zaciekawiony nami młody samiec sarny (koziołek). Pan Piotr opowiedział nam o tym przeuroczym zwierzęciu wiele ciekawostek dotyczących jego budowy oraz zachowań. Dowiedzieliśmy się między innymi, że nogi sarny to cewki, uszy to łyżki, a także, co to jest i gdzie się znajduje tzw. lusterko. Usłyszeliśmy także opowieść o tym, jak to dzikie zwierzę zamieszkało na jego podwórzu.


     Następnie z wielkim zaciekawieniem wysłuchaliśmy opowieści o każdym mieszkańcu posesji. Pan Piotr przybliżył nam informacje o sowach, orłach, a także sokołach i jastrzębiach. Z bliska obejrzeliśmy wspaniałych przedstawicieli ptaków drapieżnych, min: Drakę i Zenka- Jastrzębie Harrisa, Orły stepowe, Płomykówkę, Puszczyka, Puszczyki mszarne, Włochatkę, a z daleka mogliśmy się przyjrzeć Puszczykowi uralskiemu, Pójdźce oraz olbrzymom wśród sów- Puchaczom. Wysłuchaliśmy ciekawostek o ich obyczajach, pożywieniu, rozmnażaniu w warunkach naturalnych i hodowli zamkniętej, a także o występowaniu i ochronie czynnej w Polsce. Na ten temat możecie więcej poczytać na stronie pana Piotra: www.drapole.pl
     Zobaczyliśmy także hodowane w zamkniętej zagrodzie dzikie króliki oraz dowiedzieliśmy się, jak zbudować domek zimowy dla jeża.


     Następnie poszliśmy do lasu, gdzie szukaliśmy tropów dzikich zwierząt. Odwiedziliśmy również paśniki, w których pozostawiliśmy przywiezione jabłka i marchewki. Obejrzeliśmy lizawkę i usłyszeliśmy, jakie znaczenie ma jej obecność w tym miejscu dla mieszkańców lasu. Pan Piotr wytłumaczył nam, jak należy postępować, gdy zgubimy się w lesie oraz gdzie ewentualnie możemy szukać nocnego schronienia i jak w tym celu wykorzystać wykrot drzewa.


    Po powrocie ogrzaliśmy się przy ognisku, a po spożyciu pieczonych kiełbasek, czekały na nas kolejne atrakcje. Były to wspaniałe pokazy ptaków- jastrzębi, które latały nad nami, chwytały w locie pokarm, a także przysiadały na naszych głowach. Na koniec Pan Piotr zaprezentował nam umiejętności dwóch tresowanych piesków, które wykonywały akrobacje oraz liczyły szczekając.
    Dzięki tej wycieczce, nie tylko powiększyła się nasza wiedzy na temat dzikich zwierząt, w tym drapieżnego ptactwa, ale jednocześnie mogliśmy przeżyć cudowne i niepowtarzalne chwile, których długo nie zapomnimy.
 
"Lekcja z gadami"
19 listopada uczniowie klas: V b, VI a, VI b, VI c oraz VI d pod opieką nauczycieli: Sławomira Wróblewskiego, Marka Wierzbickiego, Wiesławy Kwiek, Marzeny Flazińskiej, Anny Nowotniak i Zofii Zawadzkiej, uczestniczyli w ciekawej lekcji przyrody.

Tematem zajęć były gady. Pani prelegent opowiedziała dzieciom o środowisku życia, etapach rozwoju oraz różnorodności gatunków gadów, szczególnie węży. Niewątpliwie najciekawszym elementem lekcji była możliwość bliskiego kontaktu z żywymi zwierzętami. Uczniowie nie tylko zobaczyli, ale również dotykali całkiem niemałe okazy min.: boa tęczowego, boa dusiciela, węża zbożowego czy pytona tygrysiego (również albinotycznego). Dzięki temu przekonali się, że przedstawiciele tej grupy kręgowców, to bardzo delikatne i przyjazne zwierzęta, atakujące w chwili zagrożenia oraz gdy potrzebują pożywienia.
     To niecodzienne spotkanie ze zwierzętami poszerzyło wiedzę naszych uczniów nie tylko o informacje na temat   wyglądu węży. Dowiedzieli się również, jak są zbudowane, czym się odżywiają, w jaki sposób rozmnażają oraz jak należy z nimi postępować, aby nie zrobić im krzywdy i nie narazić siebie na atak zwierzęcia.

Warsztaty z etnografem, czyli startujemy z projektem Etnolog
„Znając przeszłość miasta poczujemy do niego większy sentyment, szacunek, również dla tych, którzy je budowali, żyli tu, walczyli i ginęli. Jednocześnie będziemy sami dumni, że tu mieszkamy".
Marian Pietrzak „Sokołów dawniej i dziś"
 
     W bieżącym roku szkolnym członkowie koła przyrodniczego kontynuują prace w projekcie Etnolog, czyli zaloguj się na ludowo. Jednym z głównych celów, który sobie wytyczyliśmy jest poznanie informacji o naszym rodzinnym mieście, o którym często wiemy naprawdę niewiele. Widzimy, jak wygląda obecnie, ale niewiele osób pamięta, jak wyglądało dawniej, jeszcze przed wojną, w latach swojej świetności.
W naszym miasteczku jest wiele ciekawych miejsc, które mają swoją historię i są związane z losami min. właścicieli miasta: Ogińskimi. A warto, gdyż jest to miejsce, które ma swoją historię, niestety często zapomnianą.


     Wspaniałym początkiem naszych działań, były warsztaty z etnografem, które odbyły się 12 grudnia. Nasz gość- pani Kaja Kojder- Demska (Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego) pokazała nam między innymi, jak wykorzystać stare fotografie i stworzyć z nich pamiętnik, poprzez dopisanie bardzo ciekawych historyjek. Przy okazji rozbudzić wyobraźnię i zebrać informacje o tradycjach naszego regionu. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób opisać zdjęcie, tak aby stanowiło pamiątkę i bezcenne źródło informacji przez wiele lat.


Jednak najciekawszą częścią zajęć, która wzbudziła w nas wiele emocji, była wyprawa do centrum naszego miasteczka. Celem wędrówki było odszukanie obiektów przedstawionych na starych fotografiach Sokołowa Podlaskiego. Dzięki temu zadaniu poznaliśmy mały fragment z bogatej historii naszego miasta, a także zauważyliśmy, jak zmieniało się nasze miasteczko, a przede wszystkim jego zabudowa na przełomie ostatnich 100-150 lat. Wynikiem naszej wyprawy są zdjęcia, przedstawiające zmiany, które zaszły w wybranych rejonach naszego pięknego miasta, takich jak: Plac księdza Brzóski, teren przy budynku dawnego Domu Rabina czy Kościele Konkatedralnym- dawniej Bazylice Michała Archanioła oraz przy głównych ulicach Wilczyńskiego, Wolności, a także Długiej. Wnioski i wyniki z pierwszej części naszych poszukiwań oraz warsztatów zaprezentujemy na styczniowej wystawie. Spotkanie z panią etnograf nie tylko przybliżyło nam dzieje naszego miasteczka, ale również pokazało, jak ważna jest znajomość historii regionu, w którym mieszkamy. W trakcie warsztatów mogliśmy ją poznawać poprzez zabawę i naukę. To zainspirowało nas do dalszych działań i poszukiwań, bo „Sokołów Podlaski jest naszym rodzinnym miastem i warto poznawać jego historię, kulturę oraz przyrodę. Warto dowiadywać się o nim coraz więcej i więcej. Gdyż tak jak roślina nie może rosnąć bez korzeni, tak naród musi znać historię swojego kraju, miasta, rodu."  
Kasia Niedziółka Etnolog 2011/12.

https://www.edutuba.pl/dokument?id=20765

Płomykówka – tajemniczy mieszkaniec Mazowsza

13grudnia 2012 roku uczniowie z klas IV- VI uczestniczyli w zajęciach pt: „Płomykówka - tajemniczy mieszkaniec Mazowsza", przygotowanych przez Towarzystwo Przyrodnicze BOCIAN, a poprowadzonych przez Martynę Paczuską (członka towarzystwa oraz studentkę Uniwersytetu Przyrodniczego w Siedlcach).Było to niezwykle interesujące spotkanie, podczas którego usłyszeliśmy wiele ciekawostek i informacji na temat sów występujących w naszym kraju.
Jednak głównym bohaterem zajęć była Płomykówka (Tyto alba), długonoga sowa, wielkości gołębia, o dużej głowie, której czarne oczy wyróżniają się na tle jasnej części twarzowej (szlary). Nazwa tej pięknej sowy pochodzi od czarno-białych plamek lub kropek, tzw. „płomyków" na upierzeniu wierzchniej części ciała, który jest stalowo-rudy. Dowiedzieliśmy się między innymi, gdzie występuje ta sowa; jak liczna jest jej populacja w naszym kraju; jak często daje lęgi i ile piskląt jest w każdym lęgu; jakie miejsca wybiera, aby wychowywać tam młode. Mieliśmy okazję obejrzeć wypluwki (czyli resztki niestrawionego pokarmu wydalane przez otwór gębowy poprzez ruchy wymiotne) oraz menu płomykówki, które stanowią małe ssaki takie jak: gryzonie (nornik zwyczajny, mysz domowa), owadożerne (ryjówka aksamitna) czy nietoperze, płazy oraz drobne ptaki (głównie wróble).
Usłyszeliśmy również, że głównym zagrożeniem dla tej pięknej i rzadkiej sowy jest człowiek, który niszczy miejsca lęgowe, poprzez remonty poddaszy, zatykanie otworów wlotowych na wieżach kościelnych, w stodołach i starych budynkach.
Płomykówka, to gatunek sowy o wybitnie nocnej aktywności, co wiąże się z trudnością zauważenia jej obecności, przez co wielu właścicieli budynków, w których gniazduje nie wie o jej obecności. Z braku optymalnych miejsc lęgowych płomykówki zasiedlają budynki, w których są silnie narażone na drapieżnictwo ze strony kotów i kun.


Pani Martyna powiedziała nam również, że na liczebność gatunku wpływa także: intensyfikacja rolnictwa (zmniejszanie się powierzchni łąk i pastwisk), urbanizacja i rozwój trakcji komunikacyjnych (porażenia prądem na liniach energetycznych,  kolizje z samochodami, pociągami), zatrucia (środki ochrony roślin, trutki na gryzonie). Na koniec usłyszeliśmy również głos tego wspaniałego ptaka oraz informację, że jest on bardzo pożyteczny, ponieważ: „Jedna płomykówka zjada dziennie przynajmniej jednego gryzonia, a cała rodzina tych ptaków od 2000-5000 gryzoni w ciągu roku, a te są przyczyną znaczących strat w rolnictwie" .
Pamiętajmy, że wszystkie sowy w Polsce są objęte ochroną prawną i dlatego nie powinniśmy ich niepokoić ani zabijać!!!
Możemy im pomóc budując specjalne budki lęgowe oraz przekazując informacje o zaobserwowanych ptakach między innymi do Towarzystwa Przyrodniczego BOCIAN lub OTOP.
Więcej informacji możecie poczytać również na stronie Towarzystwa BOCIAN : http://www.bocian.org.pl/plomykowka

"Zostań Przyjacielem Ptaków"
Jak co roku wokół naszej szkoły pojawiły sie karmniki, wywieszone przez członków Koła Przyrodniczego.

Tegoroczna zima nie jest bowiem łaskawa dla naszych skrzydlatych przyjaciół. Nasi uczniowie bardzo chętnie podsypują swoim ptasim przyjaciołom ziarenka zbieranych długo zbóż, okruszki chleba, a także wywieszają skórki dla sikorek. Karmę w karmnikach staramy się uzupełniać 2-3 razy w tygodniu. Pomimo częstego odwiedzania karmników zauważyliśmy, że są one prawie cały czas puste, ponieważ jedzenie dla ptaków przez nas przygotowywane znika błyskawicznie.

Na zajęciach Koła  Przyrodniczego, bardzo chętnie uczymy się rozpoznawania ptaków po rozmaitych odgłosach, które wydają oraz upierzeniu. Jak twierdzą uczniowie: dlaczego i po co dokarmiają ptaki wiedzą, ale kogo karmią i jak rozpoznać ptaki - z tym mają już niemały kłopot? Oczywiście nie wszyscy! Zajęcia tego typu przynoszą zawsze wiele satysfakcji nie tylko dla prowadzącego, ale także samych dzieciaków, które chętnie malują poznawanych podopiecznych i wsłuchują się w „ptasie serenady.
Podobnie, jak w poprzednich latach oprócz rozpoznawania ptaków dzieci przygotowywały również karmę dla ptaków, mieszając smalec z nasionami. Tak przygotowane kubeczki z karmą wywiesiły w pobliżu karmników.


25 kwietnia 2013 roku odebraliśmy kolejny już certyfikat, za udział w projekcie "Zostań Przyjacielem Ptaków". 
Los naszych uskrzydlonych przyjaciół nie jest naszej szkolnej społeczności obojętny. Od listopada do kwietnia przy boisku szkolnym wisiały karmniki, wywieszone przez członków Kół Przyrodniczych. Karma była w nich uzupełniana regularnie, a chętnych na jej skosztowanie nie brakowało.Jak zauważyli najmłodsi przyrodnicy, już chwilę po jej uzupełnieniu prawie wszystko znikało z karmników.

DSC 0113

Wizyta w Nadleśnictwie Sokołów.

19 kwietnia 2013 roku uczniowie klas: III d i II c oraz członkowie Kół Przyrodniczych klas III i VI, pod opieką pań: Barbary Mlonek, Aldony Sobieskiej oraz Joanny Hawryluk, spotkali się z leśnikami, odwiedzając siedzibę Nadleśnictwa.

 

Podczas zajęć dzieci obejrzały przepiękny film Rok w puszczy”, wysłuchały informacji o warstwach i typach lasów, a także o jego mieszkańcach. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się ciekawostki o ssakach zamieszkujących lasy naszego powiatu, a także pokazane przez pana Pawła Tomasiaka eksponaty, poroże jelenia oraz sarny. Dzieci sprawdzały swoją wiedzę, podając przykłady wykorzystania drewna oraz znaczenia lasu dla człowieka i samego środowiska przyrodniczego. Wyjaśniały trudne pojęcia używane przez leśników, a dotyczące zwierzyny leśnej, takie jak: rudel, wataha, barłóg, klempa, łoszak, łopatacz, rosochy, rykowisko, bukowisko, toki, łania, byk, odyniec, locha, warchlak, pasiak, cielę, koza, kozioł itp. Dowiedziały się również kiedy i po co samcom jelenia, łosia czy sarny- potrzebne jest poroże oraz jakie prace wykonują w lesie leśnicy.
Spotkanie z leśnikami, było jak zawsze ciekawą i inspirującą lekcją o otaczającej nas przyrodzie.

 

 


Zbiórka płyt CD-VCD-DVD
W grudniu przyłączyliśmy się do Klubu obrońców planety. Jak wiele szkół w całym kraju rozpoczynamy zbiórkę wszystkich niepotrzebnych płyt CD/VCD/DVD, za które otrzymamy ciekawe zestawy z filmami edukacyjnymi. Zachęcamy wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców, aby przyłączyli się do zbiórki.

Więcej o projekcie przeczytacie na stronie http://www.klubobroncowplanety.pl/ 
Jakie płyty zbieramy?
Zbieramy wszystkie niepotrzebne płyty CD/VCD/DVD bez względu na ich zawartość. Mogą to być płyty z muzyką, filmami, programami komputerowymi, jak również płyty z danymi, które zapisałeś dzięki nagrywarce w swoim komputerze. Ważne jest, aby płyta, którą i tak miałbyś wyrzucić do śmietnika, trafiła do punktu zbiórki w naszej szkole. Tylko w ten sposób, poprzez selektywną zbiórkę, możemy oczyścić naszą planetę ze śmieci, których rozkład szacuje się na tysiące lat.

Rok szkolny 2011/2012

 

Akcja „Sprzątanie świata - Polska 2011"

 

Celem akcji jest budzenie i wzmacnianie świadomości ekologicznej mieszkańców naszego kraju oraz ich odpowiedzialności za środowisko naturalne. Hasłem przewodnim „Sprzątania Świata-Polska 2011" brzmiało "Lasy to życie - chrońmy je".

Uczniowie naszej szkoły dzielnie zbierali dowody bezmyślności wielu mieszkańców naszego miasta i osób przebywających tu często tylko krótką chwilę- podróżnych. Niestety po raz kolejny mieliśmy pełne ręce roboty i worki odpadów. Do naszych worków najczęściej trafiały butelki szklane, plastikowe, papierki i folie po różnych smakołykach. Zebraliśmy: 120 sztuk (60 i 80 litrowych) worków szkła, 76 worków plastiku, 48 worków papieru i 40 odpadów niesegregowanych.

Podobnie jak w poprzednich latach zbierane śmieci były przez dzieci segregowane do worków o odpowiednich kolorach. W akcji udział wzięli udział uczniowie z 17 klas pod opieką nauczycieli i praktykantów: klasa „0" z panią K. Pietrzak, klasy IV a i IV d z panią Dyrektor- Z. Steć oraz panią J. Uścińską; klasa V b z paniami K. Zalewska i A. Nowotniak; klasy VI d, VI a, V d i Vc z panią J. Hawryluk; klasa III c z panią I. Dębską ; klasa II c z panią A. Jabłońską; klasa III b panią J. Lisiecką; klasa IV c z panią Z. Zawadzką, klasa II a z panią A. Deoniziak, klasa II b z panią Malinowską, klasa II d z panią A. Sobieską ,klasa I a z panią I. Domańską oraz klasa III a z panią K. Ksionek.

 

Projekt „Poznaję historię, kulturę i przyrodę regionu Sokołowa Podlaskiego”

 Uczniowie  uczestniczący w projekcie: Ciulak Paula  klasa VI a, Gorczyca Izabela klasa VI a, Iwańska Weronika klasa VI a, Krasnodębska Patrycja klasa VI a, Litwińczuk Aleksandra klasa VI a, Mazurkiewicz Klaudia klasa VI a, Michaluk Gabriela klasa VI a, Niedziółka Katarzyna klasa VI a,  Rosłan Anna klasa VI a, Trębicka Renata klasa VI a, Zalewska Natalia klasa VI a, Woźniak Wiktoria klasa VI a  , Marciniak Zofia klasa VI c, Kołos Katarzyna klasa VI d, Jurczak Kamila klasa VI d ,Wojewódzka Olga klasa VI d, Chmielewska Aleksandra klasa VI d, Przewoźnik Natalia klasa VI e, Mieczkowska Zuzanna klasa VI e ,Teluk Mikołaj klasa VI e, Brocławik Kacper Klasa VI e, Popowski Jan klasa VI e, Gabriela Denis klasa V d ,Gęsina Natalia klasa V d, Pietrzykowska Weronika klasa V d, Pietrzak Natalia klasa V d, Lisiecka Emilia klasa V b

Sokołów Podlaski to nasze rodzinne miasto, o którym często wiemy naprawdę niewiele. Widzimy jak wygląda obecnie, ale niewiele osób pamięta, jak wyglądało dawniej, jeszcze przed wojną, w latach swojej świetności. Jak napisał w swojej książce „Sokołów Podlaski dawniej i dziś” pan Marian Pietrzak „Znając przeszłość miasta poczujemy do niego większy sentyment, szacunek, również dla tych, którzy je budowali, żyli tu, walczyli i ginęli. Jednocześnie będziemy sami dumni, że tu mieszkamy”. I te słowa stały się dla naszych poszukiwań myślą przewodnią.
Kilka zdań o historii naszego miasta…
Pierwsze wzmianki o naszym mieście sięgają roku 1391, czyli czasów Jagiellonów, kiedy to osada trafiła we władanie księcia mazowieckiego Ziemowita. Już w 1424 roku Sokołów otrzymał prawa miejskie . Ponieważ znajdowało się na szlaku handlowym wiodącym z Korony na Litwę, rozwijało się bardzo prężnie. Doszczętnie spalone i wyludnione było w czasie najazdu szwedzkiego, w swojej historii wielokrotnie dotknięte przez wielkie klęski, takie jak pożary (w 1809- spłonęła połowa miasta, a w 1851 około 100 gospodarstw, 1910)  czy epidemie cholery (1709-10, czy 1855-56). Czas wojny, to lata kiedy zginęło wielu mieszkańców miasta. 7 września 1939 roku  miasto zostało zbombardowane i bezpowrotnie  z jego krajobrazu zniknęło wiele domów i budynków użyteczności publicznej. W 1942 roku nastąpiła zagłada ludności Żydowskiej, zamieszkującej centralną część miasta- gdzie znajdowało się getto.


W naszym miasteczku jest wiele ciekawych miejsc, które mają swoją historię i są związane z losami jednych z właścicieli miasta: Ogińskich. A warto, gdyż jest to miejsce, które ma swoją historię, niestety często zapomnianą.
Wybór tematu pięknie obrazują słowa jednej z młodych uczestniczek projektu: Kasi Niedziółki: „Moim zdaniem wybraliśmy taki temat, ponieważ Sokołów Podlaski jest naszym rodzinnym miastem i warto poznawać jego historię, kulturę oraz przyrodę oraz dowiadywać się o nim coraz więcej i więcej. Gdyż tak jak roślina nie może rosnąć bez korzeni, tak naród musi znać historię swojego kraju, miasta, rodu.”  I taki też był główny cel naszych działań.

Prace nad projektem rozpoczęliśmy jesienią 2011 roku, kiedy to pani Asia zaproponowała nam zabawę w poszukiwaczy skarbów, również perełek architektury oraz przybliżenie nam informacji o naszym miasteczku. Większość zajęć odbywała się w terenie. Uznaliśmy, że najlepszą formą będzie spacerowanie po naszym miasteczku. To najlepszy i najłatwiejszy sposób na dotarcie  oraz poznanie niemalże każdego zakątka Sokołowa. http://sp1sokolowpodl.pl/Fotogaleria/Rok%202011-12/Spacerek%20po%20Soko%C5%82owie/index.html#slides/DSC_0064.JPG

Pierwszym etapem naszego projektu były warsztaty z etnolożką, panią Anną Czyżewską, która przybliżyła nam zawód etnologa. Pani Ania również pomogła nam określić co i jak możemy robić. Pokazała nam, że warto wyjść na ulicę i rozmawiać z ludźmi, analizować ich wypowiedzi oraz dokumentować każde działanie. „Najbardziej podobało mi się to, jak chodziliśmy i zadawaliśmy ludziom pytania na temat naszej miejscowości. Ciekawe były również zajęcia w terenie podczas, których fotografowaliśmy…” Kamila, „Poznaliśmy różne opinie ludzi o naszym mieście oraz miło i ciekawie spędzaliśmy czas poznając prace etnologa”- Ola. Relacja z warsztatów jest dostępna na stronie: http://www.ceo.org.pl/pl/etnolog/news/jak-jest-z-kultura-w-sokolowie oraz http://sp1sokolowpodl.pl/events.php?action=show_info&event_id=267
Grupa osób uczestniczących w projekcie wzięła również udział w obchodach 69 rocznicy tragicznych wydarzeń na Małym Rynku, czyli likwidacji getta . Wspomnienie wydarzeń z 1942 roku i rozmowy z gośćmi z Izraela oraz potomkami sokołowskich Żydów ze Stanów Zjednoczonych przyczyniły się do rozbudzenia zainteresowania przeszłością naszego miasta i regionu. http://sp1sokolowpodl.pl/events.php?action=show_info&event_id=272
Na kolejnych zajęciach dowiadywaliśmy się, jak powstało nasze miasto, jaki ma typ zabudowy i oglądaliśmy stare fotografie. Szukaliśmy ciekawostek dotyczących Sokołowa i jego mieszkańców. Ich prawdziwą skarbnicą okazały się być książki pana Mariana Pietrzaka, a także najstarsi członkowie naszych rodzin. Poszukiwaliśmy i porównywaliśmy Sokołów dawniej i dziś, oglądając stare fotografie. Przyglądaliśmy  się temu, jak żyli dawniej ludzie, jakich przedmiotów używali.

Prawdziwą przyjemność sprawiły nam zajęcia, podczas których oglądaliśmy  zgromadz-one przez panią Wiesławę Kwiek przedmioty, pochodzące z Izby Regionalnej, która kiedyś istniała w naszej szkole. „Dowiedziałam się, że stare rzeczy, antyki, są również piękne”- Gabriela. „Dzięki Etnologowi, dowiedziałam się że stare też jest piękne i istniej taki zawód jak kowal”- Ania Rosłan.
http://www.ceo.org.pl/pl/etnolog/news/poszukujemy-skarbow

 Podsumowaniem tych zajęć była wizyta w Muzeum Skansenie u Pana Pietrzaka. To miejsce,
w którym mogliśmy się przekonać o tym, jak często żyjąc w danym miejscu, wiemy o nim naprawdę niewiele oraz dlaczego warto szukać i pamiętać o historii Ziemi Sokołowskiej, Obejrzeliśmy tam, gromadzone przez wiele lat pamiątki: mundury, stare stroje, świadectwa, obrazy, monety, biżuterię, unikatowe egzemplarze czasopism z okresu II wojny światowej, podręczniki, kałamarze i wiele innych). Prawdziwymi perełkami w kolekcji pana Pietrzaka są ozdoby i figurki wykonane z krzemienia, a znalezione w okolicy  Wałów Jaćwingów w Niewiadomej. Dzięki uprzejmości pana Mariana, obejrzeliśmy także „skarby”, które wydobyto
z ziemi sokołowskiej,  przy okazji prac budowlanych, jak np.: fragmenty naczyń, stare monety.  Pan Marian Pietrzak, który od wielu lat interesuje się, gromadzi i pisze o dziejach naszego regionu, jest również prawdziwą skarbnicą wiedzy i historii o losach Żydów mieszkających dawniej w naszym mieście. W swoim skansenie uchronił przed zniszczeniem pamiątkowe macewy, będące pozostałością po dawnych Cmentarzach Żydowskich. Opowiedział nam o znaczeniu zdobień-płaskorzeźb oraz ich symbolice.
 Relację z tych zajęć możecie przeczytać na stronach: http://sp1sokolowpodl.pl/events.php?action=show_info&event_id=332 oraz http://www.ceo.org.pl/pl/etnolog/news/sokolow-dawniej-i-dzis

W trakcie projektu braliśmy udział w wielu spotkaniach i uroczystościach. Poznawaliśmy także tradycje naszego regionu. Jedną z nich, wielowiekową tradycją  adwentową na Mazowszu i Podlasiu, jest granie na ligawkach. Aby przybliżyć ją społeczności naszej szkoły, 8 grudnia wysłuchaliśmy opowieści  i gry, na tym ciekawym instrumencie, od jednego z niewielu już twórców ligawek,  pana Eugeniusza Szymaniaka z Dzierzb. Nasz gość opowiedział nam o tradycji grania na ligawce, która w jego rodzinie sięga już 200 lat oraz odpowiedział na wiele pytań zadawanych przez naszych uczniów. Oprócz bardzo interesujących opowieści mogliśmy także wysłuchać pięknego koncertu gry na ligawce, w wykonaniu naszego  gościa.
Po zakończeniu spotkania przekonaliśmy się także samodzielnie, jak trudną i wymagającą sztuką, jest gra na tym instrumencie.  „Dowiedziałam się o dawnych tradycjach naszego regionu”- Kasia
Relację z tego spotkania można obejrzeć na stronach: http://www.ceo.org.pl/pl/etnolog/news/ligawki-w-sokolowie-podlaskim oraz http://sp1sokolowpodl.pl/events.php?action=show_info&event_id=283

Najciekawszą częścią projektu były wycieczki i zajęcia terenowe. „Ostatnio odwiedziliśmy kowala, u którego mogliśmy zobaczyć, jak się robi podkowy. Projekt, był bardzo interesujący i pełen nowych doświadczeń. Zajęcia dostarczyły nam mnóstwa wrażeń. ” – Kamila.

 

Jedną z nich była wycieczka do kontynuatora rodzinnych tradycji- kowala pana Romana Smolika. 21 maja mogliśmy się przekonać, jak ciężką jest praca rzemieślnika, wykuwającego ze stali prawdziwe arcydzieła. Obecnie nasz Mistrz tworzy głównie: ogrodzenia, balustrady, kraty okienne, bramy, furtki wejściowe, żyrandole, karnisze i inne ozdoby na zamówienie klienta. Dzięki uprzejmości pana Romana mogliśmy poobserwować, jak wykonuje się prawdziwe podkowy, a tą wykutą podczas naszej wizyty otrzymaliśmy na szczęście!
 Relacja ze spotkania znajduje się na stronach http://sp1sokolowpodl.pl/events.php?action=show_inf

o&event_id=348 oraz http://www.ceo.org.pl/pl/etnolog/news/kowal-nie-ukuje-czego-natura-nie-dala

Nasze działania oraz  refleksje z projektu najlepiej opiszą słowa uczestników projektu:

Dzięki Etnologowi poznałam prace etnologa oraz wiele informacji na temat kultury i tradycji. Miałam okazję zobaczyć zabytki, stare przedmioty w Muzeum pana Pietrzaka oraz jak robi się podkowy. Dzięki projektowi zdobyłam nowe życiowe doświadczenia. Bardzo podobał mi się ten projekt”- Ola Wojewódzka.

W projekcie Etnolog miałam okazję dowiedzieć się wielu ciekawostek np.: czym zajmuje się etnograf, a także wielu historii o naszym mieście.” - Natalka Przewoźnik

„Zajęcia te były bardzo ciekawe. Przyjemnością było po prostu chodzenie na nie. Trudnością przeprowadzenie wywiadów oraz pisanie sprawozdania” -Natalka Zalewska.

„Najbardziej podobało mi się fotografowanie starych budynków oraz przyrody. Nic bym nie zmieniła. Dowiedziałam się, że w Sokołowie jest dużo starych, pięknych domów oraz wiele interesujących roślin i zwierząt. Projekt był ciekawy i bardzo mi się podobał. Nic bym nie zmieniała.” –Zuzia Mieczkowska.

Poznawaliśmy stare miejsca. Podobało mi się, że każdy miał w tym udział. Nauczyłam się, że nie ważne ile co ma lat, bo i tak może być piękne”- Wiktoria Woźniak.

 

„Porządkujemy i odnawiamy las”

25 kwietnia 2012 roku, uczniowie klasy VI a opiekunami: Joanną Hawryluk, Iwoną Romanowską, Sławomirem Wróblewskim i Bogusławem Stolarczukiem wyruszyli na rowerach do Lasu Przeździeckiego. Celem naszej wycieczki było przyjrzenie się zmianom zachodzącym wiosną, w tak różnorodnym i pięknym środowisku przyrodniczym jakim jest las oraz usunięcie „pamiątek" po bezmyślnych działaniach innych przedstawicieli ludzkiego gatunku- sprzątanie lasu. Gdy dojechaliśmy na miejsce naszej wyprawy, pan leśniczy Waldemar Szmurło, opowiedział nam o działaniach podejmowanych przez leśników w celu ochrony zasobów leśnych oraz wyjaśnił nam na czym polega prawidłowa gospodarka leśna, wspomagająca, a nie zaburzająca równowagę biologiczną w tym środowisku. Pan leśniczy zaprowadził nas w miejsca gdzie prowadzone są uprawach leśnych oraz na rozlewiska, które powstały wskutek działalności bobrów na tym terenie. Te tajemnicze i jednocześnie bardzo urokliwe zakątki lasu stały się siedliskiem dla wielu gatunków zwierząt, w tym ptactwa wodnego. W trakcie „spaceru edukacyjnego" po jednym z oddziałów leśnych uprzątnęliśmy wiele odpadów. W naszych workach znalazły się między innymi: butelki, foliowe torby i worki, dziecięce pampersy, słoiki, puszki.Wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że las jest piękny o tej poprze roku i chętnie oglądalibyśmy zamiast pozostawianych odpadów - połacie roślinności runa leśnego (zawilce: gajowe i żółte, fiołki, przylaszczki), które wiosną wyglądają wyjątkowo uroczo.


Na zakończenie naszej wyprawy mogliśmy zjeść smaczne kiełbaski, pieczone w kominku przy leśniczówce. To był naprawdę wspaniały, słoneczny i pełen przygód dzień oraz ciekawa lekcja przyrody.

 

"Przyroda zawsze jest piękna, nawet we łzach..."
Jerome Klapka

Spotkanie z panem Jerzym Tomczukiem.

Jak co roku uczniowie naszej szkoły biorą aktywny udział w projekcie „Porządkujemy i odnawiamy las". Pierwszym i bardzo ważnym jego etapem, jest szeroko pojęta edukacja. Nasi podopieczni w ramach działań prowadzonych w tym projekcie, spotkają się i rozmawiają o lesie i jego mieszkańcach z leśniczymi. W spotkaniu uczestniczyli  uczniowie klasy „0" oraz wszystkie pierwszaki. Naszym gościem był zaprzyjaźniony leśniczy: pan Jerzy Tomczuk.

Tematyka spotkania obejmowała bardzo szeroko pojęte pojęcie „lasu", a także zmiany w przyrodzie zachodzące wiosną oraz zwierzęta zamieszkujące to bardzo bogate i różnorodne środowisko. Dzieci z dużym zainteresowaniem przysłuchiwały się opowieściom naszego gościa. Jednak najwięcej emocji wzbudziła możliwość obejrzenia i dotknięcia eksponatów przyniesionych przez pana leśniczego - przepięknych trofeów myśliwskich, jak na przykład .: poroże kozła sarny; poroże jelenia; poroże daniela; rosochy łosia; skóry i ogona (nazywanego przez myśliwych i leśniczych „pluskiem") bobra.

Pan Jerzy obiecał nam także kolejne prelekcje o lesie i jego mieszkańcach, na które zaprosił nas do siedziby Nadleśnictwa Sokołów.

Spotkania z panem Jerzym Tomczukiem są nie tylko wspaniałą lekcją przyrody, ale również chwilą refleksji i zadumy nad pięknem naszej sokołowskiej ziemi, o której nikt tak nie potrafi opowiadać, jak nasz gość.

Dzień Ziemi 2011

Dnia 5 czerwca 2011 roku członkowie Kół: Przyrodniczego i Ekologicznego działających przy naszej szkole, pod opieką pań J. Hawryluk, M. Flazińskiej oraz A. Pijorek,  wzięli udział w obchodach Dnia Ziemi."Piknik" poświęcony ochronie przyrody i środowiska, odbył się w naszym mieście po raz pierwszy.Bliskim spotkaniom z tematyką przyrodniczą, sprzyjała aura oraz malownicza sceneria Parku na Przeździatce.Dla naszych uczniów i ich opiekunów były to  aktywnie i bardzo mile spędzone chwile, podczas których uczyliśmy się i bawiliśmy.


Segregowaliśmy odpadów, badaliśmy jakość wody z pobliskiego stawu, budowaliśmy budki lęgowe dla ptaków, malowaliśmy  i tworzyliśmy eko-dzieła.Układaliśmy eko-hasła, eko-puzzle, graliśmy w ekologiczną grę planszową, przynieśliśmy i wymieniliśmy na eko-fanty posegregowane odpady. Ponieważ tegoroczny rok został ogłoszony Międzynarodowym Rokiem Lasów, na pikniku było także stoisko przygotowane przez leśników.Nasza młodzież, która aktywnie działa na rzecz ochrony przyrody chętnie rozmawiała z zaprzyjaźnionymi leśniczymi, z Nadleśnictwa Przeździatka.Podczas tych bardzo interesujących zajęć -panowie leśnicy przekazali nam wiele ciekawych informacji o lesie, jego mieszkańcach, szkodnikach naszych lasów, sposobie ochrony przed szkodnikami i gospodarowaniu lasami. 

 Szczególnie ważna i wartościowa była możliwość obejrzenia wielu zgromadzonych eksponatów oraz cudownej wystawy fotografii ukazującej tajemnicze i dzikie piękno polskich lasów.Nasza młodzież brała aktywny udział w wielu konkursach i quizach, zdobywając wiele wartościowych nagród.Cieszymy się, że  obchody Dnia Ziemi dotarły wreszcie i do naszego miasta, gdyż spędzone na nich chwile, na długo pozostaną w naszej pamięci.

Organizujemy i bierzemy udział w konkursach o tematyce przyrodniczej.

Konkurs ogólnopolski na wykonanie szkicu zwierząt "Piórkiem i ołówkiem"

Uczennica klasy VI c Zofia Marciniak zajęła II miejsce w konkursie ogólnopolskim na stworzenie szkicu w kolorze czarnym ołówkiem, cienkopisem lub piórkiem oraz węglem, przedstawiającego jedno lub kilka zwierząt.
Gratulujemy Zosiu!!!

Więcej o konkursie i laureatach możecie poczytać na stronie: http://www.zielonalekcja.pl/index.php?mod=aktualnosc&id=9398

Konkurs plastyczno-przyrodniczy Wiosna w przyrodzie"

19 maja 2012 roku w Publicznej Szkole Podstawowej nr 4 podczas Majówki odbyło się podsumowanie konkursu plastyczno-przyrodniczego „Wiosna w przyrodzie".    
Z pośród ok.170 prac wybrano laureatów w trzech kategoriach wiekowych, wśród których znalazły się też uczennice naszej szkoły.

W kategorii wiekowej klasy I-III pierwsze miejsce zajęła uczennica klasy II b Natalka Malinowska, a wyróżniono pracę Majki Bolesty z klasy III c.


W kategorii klasy IV- VI drugie miejsce zajęła Zosia Marciniak z kl. VI c, a wyróżniono pracę Patrycji Sałaty, uczęszczającej do klasy IV c.


Wszystkie nagrodzone osoby wraz z opiekunami: paniami Małgorzatą Malinowską, Anettą Karpińską, Iwoną Dębską i Joanną Hawryluk, otrzymały od organizatorów drobne upominki i dyplomy.

„Porządkujemy i odnawiamy las"

Hasło przewodnie zeszłorocznej edycji brzmiało: „Las jest całkiem blisko nas", w związku z ustanowieniem przez Zgromadzenie Ogólne ONZ roku 2011- Międzynarodowym Rokiem Lasu.

W ramach projektu młodzież ucząca się w naszej szkole uczestniczyła w bardzo wielu działaniach. Koordynatorami w projekcie byli nauczyciele przyrody wspierani przez zaprzyjaźnionych leśników- Waldemara Szmurło oraz Jerzego Tomczuka.

Wśród wielu podejmowanych przez naszych uczniów działań możemy wyliczyć, min: sadzenie lasu oraz dosadzanie drzewek w szkolnym zagajniku; sprzątanie lasu w Leśnictwie Przeździatka. Jednym z bardzo ważnych elementów projektu, była szeroko pojęta edukacja.

Dzieci uczące się w naszej szkole uczestniczyły w zajęciach prowadzonych przez panów leśników na terenie naszej szkoły oraz w siedzibie Nadleśnictwa Sokołów.

Nowym działaniem edukacyjnym prowadzonym w ramach projektu były spotkania przygotowane przez członków Koła Przyrodniczego dla przedszkolaków oraz uczniów klas „0", I-III, pt: „Zwierzęta polskich lasów".

W niedzielę 16 października 2011roku, ostatniego dnia Festiwalu Nauki w Siedlcach, odbyło się podsumowanie działań dla uczestników tegoż projektu. Działania prowadzone na terenie naszej szkoły oraz zaangażowanie naszych uczniów zostało dostrzeżone i docenione.

Wśród szkół podstawowych nasza placówka zajęła dwie wysokie lokaty w kategoriach: sadzenie- I miejsce oraz edukacja- III miejsce.

Bardzo cieszy fakt, że starania młodzieży i prowadzone przez nią działania przynoszą korzyść nie tylko środowisku, ale także naszym dzielnym uczniom, w postaci zakupionych za pieniądze z nagród pomocy dydaktycznych.

 

Konkursy Nadleśnictwa Sokołów: „Las wokół mnie”

Dnia 8 listopada 2011 roku uczniowie naszej szkoły pod opieką pani Joanny Hawryluk uczestniczyli w uroczystym podsumowaniu konkursów, których organizatorem było Nadleśnictwo Sokołów.
Główne cele konkursów, to:

- edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży;

- propagowanie i poznawanie piękna otaczające przyrody;

- przedstawienie roli ekosystemów leśnych.

Konkursy trwały od 01.06.2011 do 30.09.2011.

W pierwszym z konkursów do Nadleśnictwa Sokołów wpłynęło 19 prac. Główną nagrodę i I miejsce zdobyły uczennice naszej szkoły: Anita Andrzejczuk i Urszula Częścik- z klasy VI c. Dziewczyny wygrały aparaty fotograficzne.

Jury konkursu nagrodziło także pozostałych uczniów, wszyscy otrzymali piękne nagrody książkowe. Z naszej szkoły prace konkursowe przygotowali: Natalka Gęsina z kl. V d; Emilka Bolesta z kl. VI c; Kamila Jurczak z kl. VI d; Łukasz Iwański z kl. VI e; Kacper Brocławik, Mikołaj Teluk i Jan Popowski z kl. VI e.

W konkursie na najlepsze hasło, udział wzięły 94 osoby, nadsyłając w sumie 329 haseł. Z naszej szkoły najwięcej haseł przygotowali uczniowie klasy III b , prowadzonej przez panią Joannę Lisiecką, a także: Radosław Piwko z klasy VIc, Gabriela Michaluk z kl. VI a, Katarzyna Gorczyca z kl. V d, Natalia Mosiej z kl. VI e oraz Julia Hawryluk z kl. III c.

 

Jury nagrodziło i wyróżniło w sumie 9 prac. Wśród nagrodzonych znalazła się uczennica naszej szkoły Aleksandra Czapska - z klasy III b, która wymyśliła następujące hasła: Lubisz lasy, sarnę, dzika - wrzucaj śmieci do śmietnika. Nie śmieć w lesie mój kolego, bo ty też korzystasz z niego" oraz „Lubisz las i zwierzęta, a więc dobrze zapamiętaj: ty masz czysto w swoim domu, nie śmieć także w lesie komuś". Ola zajęła III miejsce i otrzymała dysk zewnętrzny do komputera.  
Podziękowanie oraz piękną nagrodę książkową otrzymali również członkowie Koła Przyrodniczego, którzy byli pomysłodawcami 11 wierszyków i 6 haseł.