Bezpiecze艅stwo w sieci

Surfowanie w Internecie mo偶e by膰 艣wietn膮 zabaw膮 oraz towarzysk膮 i inspiruj膮c膮 form膮 sp臋dzania czasu. Zale偶y nam na tym, aby艣cie naprawd臋 cieszyli si臋 czasem, kt贸ry sp臋dzacie na stronach i korzystaj膮c z r贸偶nych wiadomo艣ci. Z tego powodu, przygotowali艣my zestaw dziesi臋ciu wskaz贸wek dotycz膮cych bezpiecze艅stwa w sieci.

To wa偶ne, by mie膰 na uwadze poni偶sze punkty, gdy czatujecie, u偶ywacie komunikatora internetowego, czy te偶 udzielacie si臋 na forach dyskusyjnych:

1. B膮d藕cie dyskretni. Informacje, kt贸re publikujecie, staj膮 si臋 publiczne i widoczne dla wszystkich. Nie wstawiajcie informacji lub obrazk贸w, kt贸rych nie chcecie udost臋pnia膰 ca艂emu 艣wiatu. Uwa偶ajcie 鈥 mog膮 zosta膰 przekazane dalej!

2. B膮d藕cie anonimowi. Nie dzielcie si臋 prywatnymi lub bardzo osobistymi informacjami. Nigdy nie zamieszczajcie lub wysy艂ajcie czegokolwiek, co mo偶e pos艂u偶y膰 do zlokalizowania was lub innej osoby (na przyk艂ad imienia i nazwiska, adresu e-mail, czy te偶 adresu domowego lub numeru telefonu).

3. Zachowajcie dystans. Nie organizujcie spotka艅 z przypadkowymi osobami poznanymi w sieci. Je艣li ju偶 musicie, spotykajcie si臋 wy艂膮cznie w bezpiecznych i publicznych miejscach, powiadomcie kogo艣 o swoich planach i przyprowad藕cie ze sob膮 znajomego. Je艣li nie jeste艣cie pe艂noletni, popro艣cie rodzic贸w lub opiekun贸w o pozwolenie i we藕cie ich ze sob膮.

4. B膮d藕cie szczerzy. Mo偶liwe, 偶e kusi was udawanie kogo艣, kim nie jeste艣cie. Pami臋tajcie, 偶e inni ludzie r贸wnie偶 mog膮 my艣le膰 w ten sam spos贸b. Potrafi膮 podawa膰 si臋 za kogo艣, kim w rzeczywisto艣ci nie s膮.

5. B膮d藕cie uprzejmi. Nie wdawajcie si臋 w zb臋dne dyskusje z natr臋tnymi osobami. Je艣li kto艣 was obra偶a, po prostu odejd藕cie od komputera. Powiadomcie doros艂ego lub administratora o danej osobie i jej zachowaniu. To ma by膰 przede wszystkim zabawa, czy偶 nie?

6. Uwa偶ajcie na wirusy. Nie otwierajcie, nie odpowiadajcie i nie przesy艂ajcie dalej e-maili, czy te偶 wiadomo艣ci z komunikatora, je艣li nie znacie osoby wysy艂aj膮cej i nie sprawdzili艣cie zawarto艣ci programem antywirusowym. Mo偶e ona zawiera膰 niebezpieczne oprogramowanie (takie jak spyware, czy wirusy), lub by膰 obra藕liwa.

7. Zachowajcie bezpiecze艅stwo. U偶ywajcie oprogramowania zabezpieczaj膮cego (np. skaner贸w antywirusowych). Upewnijcie si臋, 偶e system operacyjny jest zaktualizowany i zabezpieczony na wypadek, gdyby e-mail nieumy艣lnie zainfekowa艂 wasz komputer.

8. Zachowajcie prywatno艣膰. Nigdy nie udost臋pniajcie hase艂 lub podpowiedzi do nich.

9. B膮d藕cie kreatywni. Upewnijcie si臋, 偶e wasza to偶samo艣膰 internetowa nie ujawnia 偶adnych osobistych informacji. B膮d藕cie kreatywni i wyj膮tkowi!

10. Uwa偶ajcie. Je艣li co艣 brzmi zbyt dobrze, 偶eby by艂o prawd膮, prawdopodobnie ni膮 nie jest! Sprawdzajcie fakty, je艣li czego艣 nie jeste艣cie pewni. I pami臋tajcie, 偶e wszystko zale偶y od was. Sami decydujecie, w jakie dzia艂alno艣ci si臋 zaanga偶owa膰 i jakie informacje udost臋pni膰.

 

PROCEDURA REAGOWANIA W SYTUACJI UJAWNIENIA PRZYPADKU CYBERPRZEMOCY W SZKOLE

W przypadku ujawnienia przypadku cyberprzemocy nale偶y:

1. ustali膰 okoliczno艣ci zdarzenia ( rodzaj materia艂u, spos贸b rozpowszechniania, ustalenie sprawcy, 艣wiadk贸w zdarzenia):

a) je艣li wiedz臋 o zaj艣ciu zdarzenia posiada nauczyciel nie b臋d膮cy wychowawc膮, powinien przekaza膰 informacj臋 wychowawcy klasy,

b) wychowawca informuje o zdarzeniu pedagoga szkolnego i dyrektora szko艂y,

c) analiza zdarzenia przy wsp贸艂udziale dyrektora, wychowawcy i pedagoga - ustalenie okoliczno艣ci zdarzenia ( ewentualnych 艣wiadk贸w, sprawcy, rodzaju materia艂u, sposobu rozpowszechniania)

2. zabezpieczy膰 dowody:

a) zanotowa膰 dat臋 i czas otrzymania materia艂u, tre艣膰 wiadomo艣ci oraz je艣li jest to mo偶liwe: dane nadawcy lub adres strony www, na kt贸rej pojawi艂y si臋 szkodliwe tre艣ci czy profil,

b) identyfikacja sprawcy W etapie zabezpieczania dowod贸w i identyfikacji sprawcy bierze udzia艂 nauczyciel informatyki. Gdy ustalenie sprawcy nie jest mo偶liwe nale偶y skontaktowa膰 si臋 z dostawc膮 us艂ugi w celu usuni臋cia z sieci kompromituj膮cych lub krzywdz膮cych materia艂贸w. Pomoc mo偶na uzyska膰 w Helpline.org.pl W przypadku, gdy zosta艂o z艂amane prawo a to偶samo艣ci sprawcy nie uda艂o si臋 ustali膰 nale偶y bezwzgl臋dnie skontaktowa膰 si臋 z policj膮.

 

GDY SPRAWC膭 JEST UCZE艃 SZKO艁Y

Nale偶y podj膮膰 dzia艂ania wymienione w punkcie 1 i 2 oraz nast臋puj膮ce dzia艂ania:

1.rozmowa pedagoga z uczniem - sprawc膮 przemocy o jego zachowaniu, zobowi膮zanie ucznia do zaprzestania takiego post臋powania i usuni臋cia materia艂贸w z sieci,

2.powiadomienie rodzic贸w sprawcy i om贸wienie z nimi zachowania si臋 dziecka:

- rodzice sprawcy powinni zosta膰 poinformowani o przebiegu zdarzenia i zapoznani z materia艂em dowodowym, a tak偶e decyzj膮 w sprawie dalszego post臋powania i podj臋tych przez szko艂臋 艣rodkach dyscyplinarnych wobec dziecka,

- podpisanie przez sprawc臋 cyberprzemocy kontraktu( zobowi膮zanie ucznia, rodzic贸w oraz konsekwencje nieprzestrzegania przyj臋tych wymaga艅 i terminy realizacji zada艅),

- obj臋cie sprawcy opiek膮 psychologiczno- pedagogiczn膮.

3. zastosowanie 艣rodk贸w dyscyplinarnych wobec sprawcy cyberprzemocy,

- zastosowanie konsekwencji regulaminowych przewidzianych dla sytuacji przemocy w szkole rozszerzonych o: czasowy zakaz korzystania ze szkolnych pracowni komputerowych w czasie wolnym i przynoszenia do szko艂y akcesori贸w elektronicznych (np. mp3, telefon kom贸rkowy, PSP).

Przy ustalaniu kary szko艂a bierze pod uwag臋: - rozmiar i rang臋 szkody, - czas prze艣ladowania, - 艣wiadomo艣膰 pope艂nianego czynu, - motywacj臋 sprawcy, - rodzaj rozpowszechnianego materia艂u.

4. Je艣li rodzice sprawcy odmawiaj膮 wsp贸艂pracy lub nie stawiaj膮 si臋 do szko艂y, a ucze艅 nie zaniecha艂 dotychczasowego post臋powania, dyrektor szko艂y pisemnie powiadamia o zaistnia艂ej sytuacji s膮d rodzinny. Pedagog szkolny zobowi膮zany jest do sporz膮dzenia notatki s艂u偶bowej z rozm贸w ze sprawc膮, poszkodowanym, ich rodzicami oraz 艣wiadkami zdarzenia.

 

GDY SPRAWCA JEST NIEZNANY

1.Powiadomienie policji

2.Przerwanie aktu cyberprzemocy - zawiadomienie administratora serwisu w celu usuni臋cia materia艂u; pomoc mo偶na uzyska膰 w Helpline.org.pl

 

PROCEDURA POST臉POWANIA WOBEC OFIARY CYBERPRZEMOCY

1. Ujawnienie przypadku cyberprzemocy.

2. Rozmowa z ofiar膮 cyberprzemocy (wsparcie, porada).

3. Ujawnienie okoliczno艣ci zdarzenia (rodzaj materia艂u, spos贸b rozpowszechniania, ustalenie sprawc贸w, 艣wiadk贸w zdarzenia).

4. Zabezpieczenie dowod贸w.

5. Analiza zdarzenia.

6. Poinformowanie rodzic贸w poszkodowanego ucznia o zdarzeniu, o dzia艂aniach szko艂y

7. Zapewnienie pomocy psychologiczno- pedagogicznej poszkodowanemu uczniowi. Monitorowanie sytuacji ucznia.


Polecamy strony:

http://www.cyberprzemoc.pl/

http://www.szkolabezpiecznegointernetu.pl/